- Lindström

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars L
spamtest: JA

- Lindström

Post by Lars L »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering:
Fotograf: Lindström
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Första Mars försöket best of ca:8900 bilder 45-60 fps. Inte mycket detaljer men det var inget stort objekt direkt.
Intes Mak ca: 24f Tele Vue Barlow, ny processad 04.00.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Oortcloud

Re: - Lindström

Post by Oortcloud »

Härlig bild Lars! Precis sådär "marsröd" som jag skulle vilja få till den. Hur långa AVI's kan man ta på Mars då? Innan rotationen spelar roll.

Martin
jwarell

Post by jwarell »

Mycket mycket fin bild Lars! Vad har du för apertur, barlow, kamera och seeing?

/Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Lars L

Post by Lars L »

Pickering 7? Maksutoven 6" en värsting optiskt (här tycker jag begreppet diffraktionsbegränsad är motiverat att tala om), Tele Vue ca:2x, lätt förlängd. F 24-27?

Hur långa avisekvenser? Beror av många faktorer kameran inte minns - den
här bilden är främst tagen med ca:45fps p.g.a. för dåligt ljus vid högre framerate
10.000 bilder får man nog ihop, ingen expert på Mars. Jupiter kan du bränna av 70fps på
om du har Point Greys Flea 3 CCD kamera. Min DMK från TIS har samma sensor ICX 618ALA men begränsas av 60fps.

Ni får ursäkta om jag inte svarar på alla frågor, det tar för mycket tid och min erfarenhet är alltför begränsad.
Teorier är till för att prövas.
Peter R

Post by Peter R »

Väldigt fin bild redan nu när Mars bara är 6,4" och bådar mycket gott nu när den gradviskommer att växa till 14" i mars 2012.

/*Peter R
Lars L

Re: - Lindström - Analys av Mars rådata

Post by Lars L »

Efter genomgång av RGB-rådata har jag kommit till en del nya slutsatser. Man kan nog trots allt köra 4 min R och G samt 6 min B, 60fps. Har inte riktigt hittat den optimala tekniken när denna bild framställdes.

Alternativt R(g)B vid sämre förhållanden.
Det betyder att det är fullt möjligt att få fram detaljer även vid sämre förhållanden samt att man kan samla ihop en mycket stor mängd bilder att välja och vraka mellan.

Mv Lars L
Lars L

Post by Lars L »

Ovanstående låter extremt, men någon gång ska jag testa! Det är nog fullt tillräckligt med data om man kör 2min RG 60fps 3min B 60fps, då är man på säker mark att detaljerna inte försvinner, om de yttre förutsättningarna är bra.

Mv Lars L
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Nu så har ju jag aldrig testat planetfoto på "egen hand" men nog borde det gå att ta längre sekvenser när planeten är mindre. Jag menar planeten roterar ju igentligen lika mycket absolut sett men det blir ju mindre per pixel när den är mindre.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Lars L

Post by Lars L »

Ja, kanske! Mars rotationshastighet är inte extrem på något vis, i paritet med Tellus. :green:
Lazze

Post by Lazze »

Grymt fin bild du fått till på Mars! Du får visa mig hur du bildbehandlar någon gång. Planetfoto är jag helt rudis på, så där finns stor potential till förbättring :D

/Lasse
Lars L

Post by Lars L »

Du vet att jag har höga tankar om dig Lazze och tack för berömmet. Självklart hjälper jag dig men som läget är nu kan ingen utfästelse ges. Familjen hotar att åka till Kornäs-Marma och smälta ned teleskopen och alla astroprylar och de är klart oroliga när man försvinner i natten. I princip har jag fotoförbud resten av året från läkarna, men ingen bestämmer över mig och när alla sover blir jag en sneaker. Ska i alla fall ta det lugnt ett tag nu.

Mv Lars L

P.S. gör en insats och svara på pesas kollimeringsproblem och upp med några bilder på hemsidan, ÖA - min Marsbild ligger där 20% resamplad.

Return to “Bilder”