m15 - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Bengt

m15 - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: m15
Exponering: 20:7:7:7
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXV-H9
Kommentar: Inte mkt bild att orda om .Hade lite otur ikvällmed att kameran hamna lite snett i strålgången.Blev en bild ändå till slut som får duga.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Mats

Re: m15 - Bengt Svensson

Post by Mats »

Trevlig bild i alla fall, med gott om synliga stjärnor i hopen. Ser att du fick fram samma färgfördelning som jag, med många gula stjärnor i ytterområdet.
Bengt

Post by Bengt »

Tack Mats!

Den som gillar roa sig med att leta efter små detaljer kan ju försöka hitta positionen där Pease 1 ligger. Inte helt lätt .

Lite hjälp länk nedan.
http://www.blackskies.org/peasefc.htm

Bengt
Mats

Post by Mats »

Det gick ju åt lite detektivarbete där, men jag tror att det är ett oregelbundet, vitaktigt fält strax till vänster om kärnan i din bild. Går faktiskt att identifiera på min bild också, när man väl vet vad man letar efter.
Bengt

Post by Bengt »

Ja det är ett litet klurigt objekt. Tror om jag kör utan reducerare och kör via OIII filter så borde man kunna få fram en lite tydligare bild på den lilla rackaren.

Bengt
Timo

Post by Timo »

Fin upplösning in mot centrum Bengt.
Synd bara att den hängde snett, kameran alltså.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Bengt

Post by Bengt »

Tack Timo!

Brukar inte ta av och på ccd kameran men för första gången på 7 år hade jag fått imma på ccd chippet och fick ta av kameran för rengöring. Slarv med återmonteringen att den inte hamnade helt rätt. Det är små marginaler i denna bildskalan så jag upptäckte felet för sent. Man borde ha tre spännskruvar för att undvika dessa fadäser.

Bengt
Mats

Post by Mats »

Det borde sitta en bajonettfattning mellan kameran med flattener, och fokuseraren. Ett tydligt klick och så skulle allt vara exakt i mitten med runda stjärnor som resultat. Varför gör man inte så? :S
Bengt

Post by Bengt »

Vilken bra ide' Mats. Jag skulle önska annars att man hade en konisk krympring som man spänner med en yttre gängad ring . Tycker någon smart teleskoptillverkare borde kunna utveckla dagens kassa två spännskruvsfästning . Tyvärr måste man nog fortfarande vara sin egen uppfinnare inom detta område för få fram en bättre lösning:)
Bengt
Mats

Post by Mats »

Jag tror att teleskoptillverkarna borde gå en grundkurs på en normal kamerafabrik, typ Canon/Nikon, och lära sig hur man gör saker som både håller hög precision, och håller... Att sätta fast ett så noggrant instrument som en astrokamera manuellt med två skruvar är ju egentligen rena stenåldern.

Return to “Bilder”