Objekt: Färgprofiler
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Intes M703
Kamera: Canon Eos 20D
Kommentar: Jag rekommenderade Jonas Grinde att arbeta med en AdobeRGB färgprofil i stället för sRGB när det gällde hans fina bild av IC 1396 viewtopic.php?t=5480 .
Jag har valt att lyfta ut frågan till en ny tråd för att bättre kunna ge ett bildexempel som förklarar anledningen.
Som exempel har jag tagit min första bild på M57 tagen med en omodifierad Canon Eos20D för snart 6 år sedan.
Som alla vet som fotograferar med omodifierade DSLR saknar kamerorna känslighet i rött och uppvisar därför ett överskott av cyan. Innan bearbetningen var i stort sett hela nebulosan enbart cyan.
Jag visar parallellt hur den ser ut med en sRGB- respektive AdobeRGB-profil. RGB-bilden till vänster ser identisk ut i båda fallen men kanalerna skilljer sig åt, främst i det röda där stora områden är helt svarta.
Vill man minska cyan i bilden så kan man dra upp rött med kurv-verktyget i Photoshop. I sRGB påverkas bilden förutom just där den röda kanalen saknar luminansvärden och där påverkas inte bilden alls.
I bilden med AdobeRGB-profilen påverkas bilden proportionerligt i alla delar.
Detta visar på en stor fördel med Adobe-RGB profilen vid bildbehandling.
Den andra är att sRGB-färgrymden är mindre, främst i blå-cyan området vilket betyder att det finns nyanser av dessa färger som inte går att få fram hur mycket man än drar i färgreglagen, men de kan visas i AdobeRGB utan problem.
Nu är det inget stort problem för de flesta bilder men om man just har en bild med fina nyanser i bl. a. detta området så tycker jag att det är onödigt att begränsa resultatet bara för att man har valt en mindre färgrymd från början.
Det går ju alltid att konvertera en version av bilden till sRGB om man vill visa den i något program som inte stöder profilhantering.
/*Peter R

Klicka for att se stor version av bilden