Krater behöver identifieras, hjälp önskas! - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Krater behöver identifieras, hjälp önskas! - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Krater behöver identifieras, hjälp önskas!
Exponering: 1/60 sek. 60 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DMK.21
Kommentar: Hej!

Då jag absolut inte är duktig på Månens topografi, behöver jag lite assistans från kunnigt håll! Jag passade på, att i väntan på att Jupiter masade sig upp på tillräcklig höjd, ta några närbilder av vår närmaste granne. Bilden är tagen natten mellan den 17-18 Oktober, Månen är således ca: 21 dagar gammal. Kratern ligger som synes i terminatorns mittlinje och är, om jag kommer ihåg rätt, belägen på månens södra del (med reservation för viss förvirring...). Jag har letat i den litteratur jag har i bokhyllan och på nätet... -hittar ingen referensbild som matchar den här kratern. Jag är säker på att någon erfaren Mån -observatör här på forumet kan hjälpa mig, så jag slipper famla i blindo! Det kan väl inte vara så enkelt som att det rör sig om kratern Tycho ur en synvinkel och ljus jag inte sett den i tidigare, finns vissa likheter, tycker jag... Tacksam för assistans!

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: Krater behöver identifieras, hjälp önskas! - Roger Utas

Post by Bengt »

Ser ut som Theopilus .
http://www.astropixlar.com/theophilus.htm

Man får ju nostalgi känsla när man ser din bild
Minns det var skoj när man höll på med månfoto. Kanske ska damma av toucamen igen :)

Fin bild förresten.

Bengt
utas

Post by utas »

Halloj!

Det var nog precis på öret rätt, tackar för hjälpen! :good:

Jag skall sluta att "skjuta från höften" med Barlowlinsen i, blir lite jobbigt för en ovan Månobsare att i efterhand försöka identifiera vad det är man fått med på bilderna... Jag har drivor med .avi:er, som jag inte orkar ta tag i, bla. pga. det.

Efter att planeterna blivit otillgängliga för oss här uppe i Norra Europa, skall jag helt klart gå in för att djupstudera och plåta Månen! Vissa ser (fullt förståeligt) Månen som ren ljusförorening, men faktum är ju att det är det enda objekt som matörastronomer kan studera lite mer i detalj!

Än en gång, tack för hjälpen!

Mvh, Roger.
hansg

Post by hansg »

Ladda hem Virtual Moon:
http://www.ap-i.net/avl/en/download

Går fint att köra teleskopet från det runt omkring på Månen
h.g
Peter R

Post by Peter R »

Fantastiska detaljer och skärpa. Ser fram emot när du börjar fotografera månen på riktigt.
Vissa ser (fullt förståeligt) Månen som ren ljusförorening
Fullt oförståeligt enligt mig. Då blundar man för en av himmelns vackraste pärlor, tillgänglig dag som natt utan optiska hjälpmedel.
Om månen är uppe är det det första jag söker upp med blicken när jag kommer utanför porten. Får jag syn på den så har dagen börjat riktigt bra :-)

/*Peter R
MikkoK

Post by MikkoK »

Google - sök bild - klistrade in adressen till din bild = världens längsta länk:

http://www.google.se/search?tbs=sbi:AMh ... 5&biw=1680
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Peter R

Post by Peter R »

Vilken otrolig sökfunktion i Google som jag inte kände till, tack för det tipset :good:

/*Peter R
utas

Post by utas »

Tackar för identifiering, länk till månkartan, snällt omdöme och Google -länk!

Jag håller till 100% med dig, Peter, månen är en riktig ädelsten på himlavalvet!
Jag förstår dock den frustration dess starka sken kan framkalla hos DS observatörer och fotografer, även vid planetfoto kan fullmånen spela "dingel", om det är lite disigt...

Tyvärr har jag bara plåtat Månen i väntan på att planeterna skall masa sig upp i altitud, hitills... Skall bli ändring på det, när min "planet -mani" lagt sig! Skall bli intressant att plåta när Månen står lite högre på himlavalvet, tror att den har stått på en max. altitud av ca: 30 grader när jag fångat den med kameran. Mao. ingen toppseeing hitills...

Jag gick igenom hårddiskarna och fann ett antal väl valda delar av Månen som jag inte har en aning om vad de heter! Jag tror nog att jag skall lägga ut dem här på AN för lite identifieringshjälp!

Mvh, Roger.

Return to “Bilder”