Jupiter - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/45 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Orion Optics 150 f/8
Kamera: TIS DMK.21
Kommentar: Hej.

Lägger ut en bild till på -Jupiter!!
Ni är väl snart dö -lessa på Jupiterbilder, men jag gör ett försök, iaf...

Denna är tagen med min Orion Optics 6" f/8 reflektor. Jupiter stod på 42 graders höjd när bilden togs. Tyvärr lite blåsigt, men annars helt acceptabla förhållanden. Bilden är tagen 4 dygn innan opposition, så planeten var väldigt ljusstark och fin, tillräckligt för att den lilla reflektorn klarade av att exponera ut bilden vid f/25, trots lite dis i luften. När jag skiftade från min Vixen -refraktor, som immat igen, till reflektorn passade jag på att kolla lite grann visuellt, och det var en hänförande syn genom okularet! Jupiter visade sig från sin bästa sida, utan turbulens och med de Gallileiska månarna uppradade på var sida planeten... -det är sånt man missar när man stirrar in i en datorskärm, ställer skärpa och justerar histogram -kurvor...
Bilden består av 1500 bildrutor per färgkanal, stackat i Registax 5. Har gjort tester med R6, men bilden blir mindre "kraftfull", dock med sprödare och delikatare detaljer... Skall ta nya tag med det programmet, det funkar ju bra med bilderna tagna med C9:an. Men där har man iofs. en annan ljusstyrka att jobba med vid de här förstoringarna.

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Oortcloud

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Jag tröttnar inte....

Jättefin bild. Härlig kontrast eller vad man skall säga. Väldigt stor skillnad mellan mörka och ljusa partier. Mina bilder blir ofta som en skugga som äter upp Jupiter runt om för att få fram samma kontrast. Din bild är mer jämn men med hög kontrast. Har du något trick för det....?

Martin
hansg

Post by hansg »

Inte alls trött på jupiter bilder, låt fler komma, det är hyperintressant med de markant mörka fläckarna i norra ekvatorsbandet, jag tecknar själv av Jupiter och fläckarna så ofta som möjligt och mäter meridianpassagen.
h-g
magnahrl

Post by magnahrl »

Fin bild, som vanligt Roger! Där ser du också det jag predikat för dej: 6" Newt f/8 med minsta möjliga sekundär är ett formidabelt planetinstrument till en en billig slant.
-Magnus
utas

Post by utas »

Martin: Njae, inget speciellt, dock viktigt att bilden blir korrekt exponerad, gärna 75% av histogrammet per färg (DBK).. Sen är det en otroligt fin balansgång med skärpningsverktygen, nåt som jag är lite väl sugen på att överdriva...
Har kommit fram till, att om man använder en lägre skärpningsgrad med wavelets i Registax och fixar och trixar mellan funktionerna i PS, tills man fått ett bra resultat, bli bilden mindre "kladdig" och grynig. De PS -funktioner jag använder mest är: levels, hue & saturation, colour balance, curves och brightness & contrast. Viktigt är att göra en "alignment" mellan färgkanalerna.

H-g: Ja, Jupiter är mycket intressant, det händer alltid nåt kring/på den! Lägg gärna ut några av dina teckningar det är lika intressant att titta på skisser, som på ett foto!

Magnus: Jag har hört edert ord ang. 6" f/8, och anammat eran predikan, Pastor Ahrling! En Newtonreflektor med högt f-tal ÄR svårslagen på planeter! Det är förvånande att inte fler använder, eller rekommenderar dem som planet/dubbelstjärne -och Måninstrument! Enda nackdelen är att vid planetfoto, behöver man apertur och tex. en 10" Newton med ett högt f-tal skulle inte gå att transportera, eller montera utan en enkel biljett till hispan för användaren... -Men en 6" f/8 är ett otroligt lättanvänt och smidigt teleskop. Med prestanda helt motsvarande Pastor Ahrlings predikan. Amen! :D

Mvh, Roger.
hansg

Post by hansg »

"...H-g: Ja, Jupiter är mycket intressant, det händer alltid nåt kring/på den! Lägg gärna ut några av dina teckningar det är lika intressant att titta på skisser, som på ett foto! ..."

Finns några äldre här, nyare kommer så småningom

http://www.fredda-o-ac.se/KPO/logg.htm

h-g
Peter R

Post by Peter R »

Vilken lång tradition med fina teckningar och skisser du har lagt upp H-g, verkligen kul att se.
Skönt att Saturnus ringar som hade krympt 1978 återgick till sin nuvarande form 1994 :-)
Jag tecknade enormt mycket på 70-talet genom mitt 114/900 spegelteleskop med sfärisk spegel. Det var otroligt hur man kunde träna upp ögat att uppfatta subtila detaljer i exempelvis Jupiters molnband även med en mycket enkel utrustning.

/*Peter R

Return to “Bilder”