NGC 6960 Western Veil - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

NGC 6960 Western Veil - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6960 Western Veil
Exponering: Ha: 7*20min, O3: 8*20min, inga flats
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Takahashi FSQ106EDX
Kamera: Lånad STL-11000m
Kommentar: Ber om ursäkt för de lite för hårt behandlade stjärnorna, såg det inte riktigt förrän nu då jag kollar i 100% storlek, nackdelen med att jobba med helheten och utzoomat på en så stor bild, får se om det dyker upp nån nu version senare
Beskuren för att motsvara QSI583, 100% pixelstorlek

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: NGC 6960 Western Veil - Jonas Grinde

Post by Bengt »

Fråga

Går två ,tre ganska tydliga vågräta streck längs bilden ett i ovankanten ett i mitten och ett en bit ner . Vad är det för något?
edit Vid närmare granskning är det många många fler streck i hela bilden. Tittar man på din andra bild på pelikanen är de där också men inte lika distinkta.

Ser ut som ett överförings problem från din ccd.
Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

De streck som Bengt nämner känner jag igen bara allt för väl efter att jag själv använt en 11002 sensor. Normalt kan man få bort dom vid stackningen men eftersom Grinde använder off-axis guider så hamnar dom alltid på samma ställe i bilden, man behöver använda dithering för att lösa problemet.

Nu ligger strecken horisontellt men jag utgår från att bilden är roterad, annars är kameran kass för horisontella streck får aldrig finnas på en CCD sensor.

De vertikala strecken uppstår när bilden läses ut och en het-pixel färdas nedåt under utläsningen.

Det är också rätt så mycket brus i bilden även för en 11002 sensor, kanske var kamerans temperatur inte optimal vilket förvärrar problemen med strecken?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Timo

Post by Timo »

Bortser man från strecken så är "mellanformatet" bäst tycker jag.
Fina detaljer och stjärnornas färger finns där också.
Blå kanal sväller ju alltid en del men det kan man åtgärda genom att försiktigt dra ner storleken i din masterblå innan RGB-stackning.
Ser också hellre lite brus än en för svart bakgrund, fast det säger jag ju alltid :D

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft

Post by Starsoft »

[quote]Ser också hellre lite brus än en för svart bakgrund, fast det säger jag ju alltid [quote]
Håller med dig Timo, det var ingen kritik från min sida mot bruset i bilden utan bara ett konstaterande att kamerans temperatur kanske inte var så låg som den måste vara med den sensorn för att man inte ska få onödigt mycket brus. Ännu värre en svart bakgrund tycker jag är när man med egendomliga bildbehandlingsmetoder har "fått bort" bruset och ersatt det med märkliga slöjliknande fenomen i stället, brus är alla gånger bäst.

Kanske ska rätta mig själv också, i mitt tidigare inlägg skrev jag "De vertikala strecken uppstår när bilden läses ut och en het-pixel färdas nedåt under utläsningen.", det ska naturligtvis vara bilden som rör sig över den heta pixeln under utläsningen och samlar på sig ett allt fetare streck.

Anders
Timo

Post by Timo »

Mina ord var inte heller någon kritik mot din synpunkt :D
Och mycket riktigt som du påstår vet vi inte, än i alla fall, vilken temperatur Jonas använt här.
Kanske en master dark, som även innehåller bias informationen, skulle fixa till en del av bruset ?

Är utläsningsstrecken ett "känt" problem med QSI kameror eller med detta Kodak chip generellt för det används ju i många CCD kameror ?
Känner inte igen detta från min ST2000XM men däremot är bruset relativt högt på min CCD. Kalla och varma pixlar låter jag CCDops ta bort på råbilderna innan jag påbörjar aligning och stackning.
Timo N.
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej Timo
Är utläsningsstrecken ett "känt" problem med QSI kameror eller med detta Kodak chip generellt
När jag hade min Artemis 11002 kamera så var kylningen på den helt oduglig, det gjorde att jag hade en hel del streck-problem och har skaffat mig en del kunskap om fenomenet. Genom att jag hade min stora 10" tub på EQ6 monteringen så rörde sig strecken på grund av flex över bilden under sesionen och försvann därmed oftast vid stackningen. Eftersom Jonas använder off-axis guider så får han inte den hjälpen och därför lär problemen med strecken vara besvärande även med bra kylning. Bra kalibreringsbilder är naturligtvis viktigt och med bra kalibreringsbilder så menar jag kalibreringsbilder som är tagna utan att temperaturen på kameran ändrats mellan kalibrering och foto.

Strecken uppstår på grund av en oönskad elektrisk laddning i sensorn som läcker elektroner till kolumnen i bilden när bilden läses ut vertikalt, därför är sådana här streck normalt starkare i bildens överkant, sådana heta pixlar kan komma och gå på grund av kosmisk strålning eller temperaturvariationer på sensorn. Därför krävs optimala kalibreringsbilder med en sådan här sensor för att man inte ska riskera att bli galen vid bildbehandlingen.

Så man kan säga att det är ett känt fenomen med 11002 sensorn och har nog inget med kameran i övrigt att göra. Som jag skrivit i en annan tråd så anser jag att 11002 sensorn är olämplig till astrofoto.

Anders
danhei

Post by danhei »

Hua, vad är det jag läser :S
"Är utläsningsstrecken ett "känt" problem med QSI kameror eller med detta Kodak chip generellt"

Alla vet att QSI kameror är 100% felfria :green:

Skämt åsido, men det är en SBIG som diskuteras ovan, QSI-s största chip baseras på KAF-8300.

MVH
/Danne
Timo

Post by Timo »

Sorry Danne :shy:
SBIG har alltid kunnat säga - Vi trodde att vi gjort ett fel, men vi hade fel :good:
Tar tillbaka det med QSI. Båda fabrikanterna använder ju mer eller mindre samma chip i sina modeller.

har själv så småningom tänkt att kanske köpa SBIG,s 8300 modell men när jag fick höra att chipets full well capacity ligger på 25.500e obinnat och kanske bara 35.000e binnat så undrar jag om det är klokt att byta ut min ST2000XM som har 45.000e obinnat och 90.000e binnat. Det är ju siffror som visar den övre gränsen för var pixlarna börjar saturera.
I och för sig är ju många utrustade med antiblooming men det har även min.
Dividerar man FWC med Read noise så får man de svagaste fotoner som går att detektera utan det flörsvinner i bruset.
Som jag ser det så är det dynamiska omfånget "sämre" på 8300 chipet jämfört med KAI 2020M som finns i min kamera.
Anders - stämmer det ???
Bra att veta inför nästa köp, när det nu blir av.
Sen kommer frågan ser man någon skillnad visuell på ett samma objekt vid en jämförelse ?
Timo N.
Bengt

Post by Bengt »

Det är nog lätt hitta brister hos en hel del märke . Detta felet här med linjer är dock väldigt nära på gränsen rent fabrikationsfel tycker jag om det du skriver Anders stämmer om denna ccd.

8300 chipet är inte det bästa chippet att bygga en ccd kamera på vad gäller känslighet det är kalla fakta men man får kanske väga in andra faktorer också . Min H9a har marginellt bättre värde (Större än 27 000eˉ) än men jag har ändå varit nöjd med vad den presterat. Trots jag är medveten om det blir min nästa ccd byggd på detta 8300 chippet.

Bengt
Grinde

Post by Grinde »

Hej alla!

Till att börja med så fotades denna bild genom ett av de mest dramatiska norrsken som setts här på länge, vilket gjorde att tex bakgrunds-adu'n varierade enormt, stundtals följde nebulosan. Jag trodde/hoppades att stackingen skulle ta hand om det, men jag fick stretcha sönder datan för att få fram de svaga detaljerna, inte kamerans fel att det blev brusigt. Körde på -25c, och matchande master-dark. De norrskens-förorenade subsen bidrog till att det blev dålig data-rejection i stacken, därför blev det rätt många streck kvar i bilden.
Jag använder ingen oag, den är integrerad i den andra kameran. Guidade med min gamla st80 run. Har som sagt bara använt 2 filter, ha & o3, har tyvärr inga lrgb-filter, annars lät dina tips fina, Bengt!

Tänkte det vore kul med en bild trots de uppenbara defekterna pga för lite data som många påpekat, ska kolla över original-stacken och försöka få upp nåt som kan blidka pixel-polisen ;)
Starsoft

Post by Starsoft »

Jag använder ingen oag, den är integrerad i den andra kameran
Tänkte inte på det och med den korta tuben såg det ut som det var guidat med oag.

Norrskenet är säkert förklaringen till bruset för vid -25 borde kamerabruset vara tillräckligt lågt för smalbandsfoto.
Sen kommer frågan ser man någon skillnad visuell på ett samma objekt vid en jämförelse ?
Den omedelbara konsekvensen av lågt fwc blir som Timo säger att ljusstarka stjärnor tappar sin färg, i övrigt har det ingen större betydelse. Att stjärnorna tappar sin färg kan man hantera genom att stacka bilder med olika exponeringstid. Extra viktigt om man har låg fwc är att kameran har låg utläsningsstörning eftersom man normalt måste använda fler lite kortare exponeringar i stället för en lång. Om man ska använda kameran till fotometri så är låg fwc besvärande eftersom spannet i magnitud man kan mäta vid en viss exponeringstid blir litet.
Detta felet här med linjer är dock väldigt nära på gränsen rent fabrikationsfel tycker jag om det du skriver Anders stämmer om denna ccd
Det är därför jag anser att man inte ska köpa kameror baserade på den sensorn, men problemet finns mer eller mindre med alla ccd sensorer, vanligtvis mycket mindre, det blir problematiskt bara om man använder oag eller har robusta prylar som inte flexar.

Anders
Timo

Post by Timo »

Jonas,
jag tycker du fått till en mycket bra bild här. Tror nog de andra håller med om det.
Ber om ursäkt om jag/vi mer eller mindre kapade tråden för teknik snack om CCD,er.
Timo N.

Return to “Bilder”