M13 Herkuleshopen - Jimmy Nordström

Bilder från galleriet
Post Reply
Pzyber
spamtest: JA

M13 Herkuleshopen - Jimmy Nordström

Post by Pzyber »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13 Herkuleshopen
Exponering: 5*30s
Fotograf: Jimmy Nordström
Teleskop: Meade LX200-ACF 16"
Kamera: Modifierad Canon EOS 40D
Kommentar: Efter att ha observerat Jupiter med bättre seeing än jag någonsin sett förut passade jag på att testa att ta några bilder på M13. Oguidat så fick kasta några bilder, tyvärr var det en tjock hinna av dagg på frontlinsen men jag är nöjd ändå.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Timo

Re: M13 Herkuleshopen - Jimmy Nordström

Post by Timo »

Fin upplösning av centrum Jimmy.
Det är värmeband och även daggkåpa som gäller under hösten. I alla fall de dagar det inte blåser.
Men denna kan du vara nöjd med trots fukten.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Mats

Post by Mats »

30s kan ju vara en bra taktik när man kör oguidat. Du har fått runda fina stjärnor och ganska mycket av hopen med tanke på den korta tiden. M13 är verkligen ett trevligt objekt att fota.

Kondens tar bort mycket från bilden, allt ljussvagt bara försvinner. Men nu har ju du en stor spegel...
Själv använder jag en hårföhn för att hålla linsen ren, kvällarna har varit ovanligt fuktiga i höst.
Bengt

Post by Bengt »

Ser bra ut. Skarp och fin i det mindre formatet. Kanske mindre röd hade lyft den lite.
Bilden blir dock inte så bra i fullstorlek som du lagt ut. Det har nog blivit för mycket av det goda där :D

Värmeband får till med jag ha som inte har frontlins . Bästa investeringen jag gjort.
Kan dock inte begripa varför de gör orginalkablarna så hemskt korta till tex Kendrick . Försvårar när man ska hänga upp de på ett vettigt sätt.

Bengt
Pzyber

Post by Pzyber »

Nej fullstorkek är ju inget vidare ;) Uppskärpt och förminskad blir den bättre men tänkte det kunde vara kul att visa i fullt format med. Lite rolig kontrast mot min testbild med 400mm objektivet. 10ggr mer förstorad och bättre upplösningsförmåga.

Får se när vi i klubben får igång ordentlig guidning och lyckas balansera teleskopet lite bättre. Då blir det sovsäck som gäller :good:

Värmeband och dagghuv får bli något att ta upp på önskelistan. Inte kul om det vid visning immar igen.
Sladdarna är ju hemskt korta som du säger Bengt. Har Kendricks värmeband till objektiven och vill jag fota med två kameror samtidigt får de inte vara så långt ifrån varandra.
danhei

Post by danhei »

Vanligt analogt audiokablage, RCA Hona-Hane funkar kanon att förlänga med till Kendrick värmeband.
Inga märkbara effektförluster. Jag använder 5m förlängning utan nåt som helst problem.

MVH
/Danne
Pzyber

Post by Pzyber »

Jo det kan vara något att titta på.
Tackar för tipset Danne.

Return to “Bilder”