Draconiderna / Giacobiniderna

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Paul Schlyter
spamtest: JA

Draconiderna / Giacobiniderna

Post by Paul Schlyter »

Var det någon som såg några draconider/giacibinider i går lördag?

Själv gick jag ut och tittade ett flertal gånger mellan kl 21:30 - 23:30. Jag iakttog himlen i sammanlagt 25 minuter och såg då 6 draconider som alla hade spår som pekade mot Drakens huvud. Detta blir 14 st i timmen, klart högre än sporadiska meteorer. De var också alla ljusa, magnitud 1-2 (ljussvagare meteorer var nog svåra att se i nästan-fullmånens sken), och de flesta efterlämnade ett spår som syntes ca 1/2 sekund, i något fall en hel sekund. Min uppskattade visuella gränsmagnitud var 5,0 och enligt min ZHR-kalkylator ger detta ett ZHR på 78. Inte uppseendeväckande högt och definitivt ingen meteorstorm, men ändå klart högre aktivitet än normalt.

Någon annan som försökte se detta?
Pzyber
spamtest: JA

Re: Draconiderna / Giacobiniderna

Post by Pzyber »

Jag och Werner var på Kinnekulle och obsade. Hade två kameror riggade och satt i en solstol tillbakalutad. Strax efter 21 upplevde vi som att det var flest. Då var det flera i minuten. Månen gjorde ju såklart det hela betydligt svårare då man inte reagerar per automatik på de ljussvagare. Vi såg en hel del starka och fina och många svagare. Räknade dem inte men en 100 skulle jag uppskatta det till grovt. Mellan 20:15 ungefär till 22:30 obsade vi. Strax efter 21 var det ungefär såhär: där är en, där var en till. sen några sek senare där en till osv :) Vid 22:30 var det för få så vi gav oss.

Return to “Allmänt”