Ny bild i galleriet Objekt: M76 Lilla hantelnebulosan Exponering: 60:30:30:30 LRGB Fotograf: Bengt Svensson Teleskop: GSO10"RC Kamera: SXV-H9 Kommentar: Liten bonus bild innan man slog igen taket.
Jag har alltid varit fascinerad av M76 som jag tycker är en väldigt vacker och spännande planetarisk nebulosa.
När jag sökte här på Astronet så fann jag bara en annan träff på den och det är en fin bild som Anders "Starsoft" tog 2007 http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=372 .
Därför har jag ingenting emot om du lägger ut texten lite mera än att det rör sig om en bonus bild.
Har du någon möjlighet att reducera stjärnornas storlek och kanske korrigera för att de är lite utdragna. I övrigt en mycket fin bild.
Hur långa subexponeringar tar du?
M 76 var ett av de första objekten man rikta ögonen på och för den delen även min gamla coolpix på.
Som jag skrev är det en bild som bara jag körde teleskopet till under tiden man packade ihop och lekte med huvudobjektet i datorn(iris).
Kallibrera inte ens guidern :-) trots det blev råbilderna helt ok runda andra kvällen.
Dumt nog la jag till även några minuter som jag tog kvällen före där de stjärna på dessa råbilder var inte helt ok runda.
Kör en uppdatering inom kort där dessa är borttagna i bildbehandlingen. edit uppdaterat bilden nu . Lite lätt orunt än men godkänt tycker jag.
Tror även jag kommer uppdatera med en slutbild med lite h-alfa en framtida kväll så jag får fram de röda yttre delarna.Något man ser på Anders fina bild som som du nämner ligger på astronets galleri.