Jag fick en bok nyligen av min mormor som trycktes år 1893 och handlar kort och gott om astronomi men skriven på ett väldigt intressant sätt och står en hel del om tidigare astronomiska händelser i den, t.ex:
"Den mest bekanta af dessa företeelser är den af 1572. Den 11 november, få månader efter Bartholomeinatten, syntes plötsligen i Cassiopeas konstellation en strålande stjärna af första storleken." osv.
Tillbaka till saken så är det i alla fall en komet som författaren skriver om i början (har ej kommit långt i boken men har hunnit skumläsa lite i förväg mest av nyfikenhet

"Omkring tre månader före den dagen hade direktören för Observatoriet på berget Gaorisankar till jordens förnämaste observatorier, och särskildt till det i Paris, telefonerat en sålunda affattad depesch: >>Teleskopisk komet upptäckt i natt på 290° 15' rektascension och 21° 54' sydlig deklination. Daglig rörelse helt svag. Kometen är grönaktig.>>
Knappast någon månad förflöt utan att teleskopiska kometer upptäcktes och kungjordes från skilda observatorier, isynnerhet sedan oförskräckta astronomer inrättat sig i Asien på Gaorisankars, Gapsangs och Kintehindjinya's högsta toppar; i Sydamerika på Aconagua, Illampon och Chimborazo; i Afrika på Kilimandjaro, och i Europa på Elbruz och Mont-Blanc. Nämnda nyhet hade ej heller öfverraskat astronomerna i högre grad än alla andra sådana, hvilka man vant sig vid att så ofta mottaga. Ett stort antal astronomer hade uppsökt kometen i den anvisade riktningen och följt den noggrant. >>Neuastronomische nachrichten>> hade offentliggjort deras iakttagelser och en tysk matematiker hade redan kalkylerat en första provisorisk omloppsbana, med efemeriderna af dess rörelser. Knappast hade denna omloppsbana och dessa efemerider blifvit kända, förr än en japansk vetenskapsman gjorde en högst egendomlig anmärkning. Enligt beräkningen borde kometen från oändlighetens höjder nedstiga mot solen i ett plan föga afvikande från ekliptikan - ett utomordentligt sällsynt fall - och till på köpet korsa Saturni bana.
/.../
Men kometen skulle kasta sig mot Jupiters och Mars' banor och beröra just den bana, på hvilken jorden årligen kretsar kring solen.
/.../
Medan de europeiska astronomerna diskuterade den nya kometens bana och konstaterade riktigheten af den kalkyl, som förutsade dess möte med jorden, hade Himalayas observatorium afsändt ett nytt telefem:
>>Kometen blir synlig för blotta ögat. Fortfarande grönaktig. Riktar sig mot jorden.>>
Ja de var det, det fortsätter lite längre och vet ej om den kolliderar med jorden eller ej, men troligtvis inte

"Spektroskopiska observationer styrka, att kometen är en ganska fast massa, bildad af flere gaser, bland hvilka koloxid är förhärskande." Hade ingen aning om att de kunde göra sånt här på den tiden, och att tanken på att kometen "kan förgifta atmosferen" (atmosferen står det i boken) tycker jag också är riktigt kul, att de tänkte på sådant redan då. Makalöst vad astronomer kan hitta på!
Men hade varit väldigt kul ifall någon annan vet något mer om detta, ifall detta är en riktig komet eller ej - som sagt, anledningen till att jag ens frågar är för att det står mycket annat i den som har hänt på riktigt. Bland annat finns det ENORMT mycket mer datum för andra kometer som jag har sett medans jag har skummläst i boken. Kan återkomma med det ifall någon är nyfiken.
mvh
Robin Andersson