Objekt: Jupiter & Europa
Exponering: 1/45 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DBK.21 USB
Kommentar: Natten till 11/09/09 tog jag en rövare och åkte ut, trots varningar om moln och hård vind. Och inte minst, trots arbetsdag, nästa dag... Vid 2 -tiden hade jag iaf. fått alla grejorna på plats vid mitt obs -ställe. Då kom de första små, lätta molnen in... Jag var på vippen att ge mig av hemåt, men tänkte positiva tankar om vädret för en gångs skull. Någon kollimeringscheck, var det inte tal om, här gällde det att smida medans järnet var varmt! Konstaterade snabbt att seeingen var klart över medel och hoppades på luckor i molnen. Efter att ha tagit ca: tio .avi:er, som jag fick avbryta, började Europa närma sig planetens kant. Som genom ett under skingrades molnen strax innan Europa bröt planetens yta! Jag fick sammanlagt tre fullängds -.avier med DBK.21 "one shot" -färgkameran, innan molnen återvände. Senare mot morgonen, när jag precis börjat plocka ner utrustningen, blev det plötsligt molnfritt igen. Jag stoppade i DMK.21:an med filterhjul och hann precis ta två serier RGB, innan det började blåsa och nya moln anlände. Solen hade dessutom börjat gå upp och det var bara en timme kvar tills jag skulle "upp till jobbet". Åkte förnöjt hemåt, med matchresultatet: Roger-Molnen, 1-0! Den här bilden ÄR lite för kraftigt uppskärpt och har aningen hög kontrast, på bekostnad av ytstrukturer i EZ. Men jag kunde inte låta bli, då Europa och GRS samt de olika bältena kom fram rejält. Det är vid såna här tillfällen en "one -shot" -färgkamera är oumbärlig! Hade jag bara haft min mono + filterhjul, hade jag stått där med ett stort antal icke kompletta upptagningar, där någon färgkanal fattats pga. molnigheten. Nu skall jag gå igenom alla .avi:er, återkommer med mer bilder vad det lider!
Mvh, Roger.

Klicka for att se stor version av bilden