1" Okular
Re: 1" Okular
Ingen som har några tips till en nybörjare 

0.96" okular är inte lätta att hitta i dag,om ingen här har några liggande,vanligast till ditt teleskop är väl ett 20 mm HM okular fungerar någorlunda hyfsat sedan fanns det tidigare utsökta Plössel okular på 6 och 12.5 mm samt Kellner och Erfle okular i varierande brännvidd, kolla med de astrofirmor som finns i landet, eller försök hitta/ tillverka en adapter som tar
1.25" okular då har du massor att välja på och får ut mer av teleskopet
h-g
1.25" okular då har du massor att välja på och får ut mer av teleskopet
h-g
Ett fåtal okular i 1" utförande säljs fortfarande av http://www.cyberphoto.se/ som saluför Konus teleskopen, hoppas något passar 

Stort tack från er båda för hjälpen 

Kan detta fungera bra om man vill kika på månen med hyffsat resultat. Konus H okular 12,5mm (1,0") eller blir det bättre och fullt tillräcklig förstoring med 25mm?? Tänkte börja kika lite med lillgrabben.
Du får då 36x med 25mm och 72 ggr förstoring med 12.5 mm, helt ok för Månen, har du en barlowlins 2x att sätta mellan okular o fokusrör så dubblar du förstoringen.
Jag har en 0.96" Barlow som du kan få om du är utan.
h-g
h-g
Jag har inga okular annat än ett i det närmaste förstört 5mm som följde med. Vet dock inte vad man ska med 180ggr förstoring till på ett sånt här teleskop. Blir ju minst sagt darrigt och dålig bild må jag säga.hansg wrote:Du får då 36x med 25mm och 72 ggr förstoring med 12.5 mm, helt ok för Månen, har du en barlowlins 2x att sätta mellan okular o fokusrör så dubblar du förstoringen.
h-g
Jag tar gärna emot en barlowlins

25 duger bra och du har större "titthål" än i 12.5, sänd din adress till
gorlin@telia.com
så dyker barlowen upp om någon dag med posten, om du inte bor i närheten av Skultuna och kan svänga förbi
.
gorlin@telia.com
så dyker barlowen upp om någon dag med posten, om du inte bor i närheten av Skultuna och kan svänga förbi