M31 Andromeda galaxen - Mikael Mårtensson

Bilder från galleriet
Post Reply
mikael

M31 Andromeda galaxen - Mikael Mårtensson

Post by mikael »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda galaxen
Exponering: 28*5min
Fotograf: Mikael Mårtensson
Teleskop: Megrez 90 med 0.8 reducer
Kamera: Canon EOS 350D
Kommentar: Säsongspremiär och första gången jag använder autoguiding. Jag hade problem med imma på linsen och senare på kvällen kom månen upp och försämrade förhållandena. Jag var uppe på en mörk plats i Dalsland där man kan se nordamerikanebulosan med blotta ögat om man anstränger sig.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Morgan
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda galaxen - Mikael Mårtensson

Post by Morgan »

Jag tycker att du har fått helt rätt propotion på M31 med din refraktor som jag gillar skarpt.
446mm med reducer och APS-C chipet verka funka riktigt bra. När jag väl får min TS APO65Q (420mm f6,5) så kommer M31 bli en av mina första testobjekt.
Du får lägga till värmeband till din inköpslista så slipper du problem med imma.
// Morgan
mikael

Post by mikael »

Ja det blir ganska lagom, nu har jag ju faktiskt beskurit bilden lite i nederkant och i högerkant för att M31 skulle hamna rätt. Ett värmeband ligger på inköpslistan, denna gång fick jag använda hårtork men jag är inte så förtjust i att blåsa damm på linsen.
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Riktigt fin bild på M31. Den gör sig bra på ditt stora synfält med lite rymd runtomkring.
gost

Post by gost »

Riktigt vacker bild Mikael! Instämmer att den är väldigt bra i storlek i förhållande till bildytan.
Mats

Post by Mats »

Håller med, en riktigt fin bild. Jag vet att det inte är så lätt att få till den ljusa kärnan gentemot yttre delarna av spiralarmarna, men du har fått en mycket fin balans där.
Bengt

Post by Bengt »

Härligt Mikael!

Vilket fantastiskt stort synfält du har!

Måste vara skoj kunna fotografera under såna förutsättning .Befinna sig på på en mörk plats och bara en vanlig system kamera utan behov av dator som sabbar mörker seendet. Blir säkert lite annan känsla kopplad till bilderna man får hem än när man som jag bara drar bort ett tak och går in i stugvärmen igen och låter bilderna ticka ner.

Denna bild blev nog en av mina favoriter som du tagit.

Bengt
mikael

Post by mikael »

Tack allihop!

Dator har jag numera behov av för autoguidingen och jag använder även den för att schemalägga exponeringarna med systemkameran. Men jag använder en ögonlapp över ena ögat när jag kollar på skärmen så att ett öga är hela tiden mörkeranpassat. Jag passar på att obsa med mitt hemmabyggda 8" f/4 dobson eller bara ligga i en solstol och kolla på vintergatan medan datorn gör jobbet. Det hemmabyggda teleskopet tillsammans med ett 2" 35mm okular ger imponerande vyer av vintergatan. Mörka nebulosor och bland annat nordamerikanebulosan är enkla att se :)

Detta är min favoritbild också, jag tror jag ska skriva ut den i 30x40cm format och hänga upp på väggen i den nya lägenheten ;)
Grinde

Post by Grinde »

Sanslöst vilka bilder man skäms bort med innan jag själv ens hunnit damma av prylarna! Snygga färger och läckert synfält! och kul med att du kommit igång med autoguidning, nu kommer det bli mkt lättare att få ihop bra data (mrn tyvärr ännu en pryl som kan tjorva:P)
Tompa

Post by Tompa »

Vilken bra säsongspremiär! Gillar skarpt!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
mikael

Post by mikael »

Nu har jag lagt till ytterligare 19*5min exponeringstid (3 timmar och 55min totalt nu) efter en perfekt kväll under en mycket mörk dalsländsk himmel :)

Båda fotosessionerna har vart händelserika. Jag sitter precis i kanten på en skog och fotograferar, första natten var det något djur som sprang fram och tillbaks och förde väsen, andra kvällen skrämde en fågel livet ur mig när den svischade förbi och skrek högt.
mikael

Post by mikael »

Har lagt upp en ny version av bilden, ändrade färgbalansen efter inspiration av Lars-Gunnar. Jag har lagt alla tre versionerna som bilaga för jämförelse.
Attachments
compare.jpg
compare.jpg (742.24 KiB) Viewed 5630 times

Return to “Bilder”