Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Bilder från galleriet
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by utas »

Råkade visst skicka samma inlägg två gånger! -Sorry.... :D
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by utas »

Jag förstorade den skarpaste av bildrutorna och gjorde en animation med den och en färgnegativ bild. Jag tycker mig se att objektet har någon form av "midja".
gif-10.gif
gif-10.gif (35.96 KiB) Viewed 4270 times
johano
Posts: 10
Joined: 2008-09-01 20:25:58

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by johano »

Nej, har ni inte läst "Möte med Rama"??
Det är Ramaiternas skepp efter det "tankat" i solen.

/johan
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by Bengt »

Finns ett par youtube klipp där man påstår det är en satellit som korsar deras h alfa solbild bild. Döm själva om det är likt ert fenomen.

http://www.youtube.com/watch?v=beHlEQI3RN0

http://www.youtube.com/watch?v=coMxkcKi ... re=related

Man kan ju tänka sig det även är någon form av rymdskrot del ni fått med som svävar runt.Det finns ju numera mycket sådana delar där uppe.

Insekter har jag svårt tro på. Fokuspunkten ligger fel.
Skulle jag gissa på ett fenomen så är det reflektion i optiken. Vanlig förklaring på "UFO" fenomen på foto/film.Har ibland fått märkliga ljus fenomen med ccd där man fått in ljus utifrån därav den märkliga form.



Bengt
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by Morgan »

Helt klart mystiskt... intressant och veta om /när någon knäcker den här nöten. Kanske det var ett av USA:s överljudsplan som försvann för en vecka sedan ;)
// Morgan
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Är det någon som vet hur den där "Cosmos 1741 Rocket (16682 1986-030-B)" ser ut egentligen? Jag har sökt på internet men hittar ingenting.

Martin
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by Hans Bengtsson »

Comos 1741 Rocket är cylindrisk, 6.0 x 2.4 meter.

mvh
Hans Bengtsson
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Hans Bengtsson wrote:Comos 1741 Rocket är cylindrisk, 6.0 x 2.4 meter.

mvh
Hans Bengtsson
Cylindrisk verkar ju stämma med filmen. Om man vet avstånd till raketen, storleken på den och solen kanske man kan räkna ut om det man ser på filmen är ca 6m. Visst skulle det väl kunna vara något annat i en annan storlek och annat avstånd men om det visar sig att ett 6m långt objekt på det avståndet skulle var en pixel stor så kan man ju utesluta raketen i alla fall.

Martin
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by Peter R »

Cylindrisk verkar ju stämma med filmen. Om man vet avstånd till raketen, storleken på den och solen kanske man kan räkna ut om det man ser på filmen är ca 6m. Visst skulle det väl kunna vara något annat i en annan storlek och annat avstånd men om det visar sig att ett 6m långt objekt på det avståndet skulle var en pixel stor så kan man ju utesluta raketen i alla fall.
Man vet storleken, 6 x 2,4 m och avståndet var 1769.9 km.
Mäter man längden på det vita strecket så motsvarar det c:a 350 m på det avståndet, och som jag skrev tidigare så rör det sig alldeles för fort.
Det avfotograferade objektet passerar solskivan på 0,5 sek medan Cosmos 1741 gör det på 3 sek!
Jag tror inte att det rör sig om Cosmos 1741 utan om ett objekt i vår atmosfär typ ett flygplan.

/*Peter R
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by MikkoK »

Men ändå ett UFO per definition tills det är bevisat annorlunda - spännande!
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Peter R wrote: Man vet storleken, 6 x 2,4 m och avståndet var 1769.9 km.
Mäter man längden på det vita strecket så motsvarar det c:a 350 m på det avståndet, och som jag skrev tidigare så rör det sig alldeles för fort.
Det avfotograferade objektet passerar solskivan på 0,5 sek medan Cosmos 1741 gör det på 3 sek!
Jag tror inte att det rör sig om Cosmos 1741 utan om ett objekt i vår atmosfär typ ett flygplan.

/*Peter R
Ok. Då skulle man kunna räkna ut för olika avstånd hur långt objektet skulle kunna vara. Tex hur långt skulle objektet vara om det var på 5, 7, 10 & 12km höjd? Eller göra någon form av graf över det hela i Excel från Jorden till Merkurius bana. Sedan kombinera med en graf för hastigheten relaterat till avstånd. Blir väl väldigt grovt uträknat men kanske kan ge bra ledtrådar.

Martin
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by ThomasK »

Orsaken att föremålet är avlångt på bildrutorna beror väl i första hand på dess förflyttning under varje bildrutas exponering? I så fall kan man nog inte enkelt avgöra dess längd. Att det ser smalare ut på mitten kan kanske bero på att det roterar och reflekterar ljuset olika. Fokuseringen var ju lite dålig så då kan det ju också bli svårt att avgöra storleken genom spårets bredd i antal pixlar. En viss maximistorlek går ju att få fram för olika avstånd, men dess verliga storlek är nog en hel del mindre.

Annars har jag ingen idé vad det kan va ni fångade, men roligt med all uppmärksamhet bilderna fått.
Thomas Karlsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by Peter R »

Ok. Då skulle man kunna räkna ut för olika avstånd hur långt objektet skulle kunna vara.
Absolut, under förutsättning att jag har räknat rätt (någon kanske borde kontolera mina resultat) och som jag skrev tidigare, på 12 km höjd skulle objektet eller om det är en spegling, vara 2 m långt och förflytta sig i 750 km/t. Jag valde detta exempel för det är på den höjden som vanliga trafikflyg vanligtvis befinner sig på.
Relationen är linjär vilket betyder att på halva höjden, 6 km, skulle objektet vara hälften så långt, 1m, och förflytta sig hälften så fort, 375 km/t osv så det är väldigt enkelt att konstruera en sådan tabell.
Orsaken att föremålet är avlångt på bildrutorna beror väl i första hand på dess förflyttning under varje bildrutas exponering?
Exponeringstiden är 1/333 s och bildfrekvensen är 60 bilder/s så egenrörelsen borde väl vara underordnad objektets verkliga storlek om än inte försumbar.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Objekt passerar Solen! - Roger Utas

Post by Hans Bengtsson »

Mitt spontana intryck av det hela överensstämmer med det som Timo K tidigare redovisat. Att ett flygplan eller en satellit kan synas svart mot solskivan är självklart, om objektet har tillräckligt stor vinkelutsträckning, men kan det verkligen synas ljust alldeles utanför solranden? Dessutom så att man skulle se dess verkliga form? Är det optiskt möjligt med den typen av reflektion? Jag får inte riktigt den ekvationen att gå ihop, måste jag erkänna. Men jag har haft fel förr.

En artefakt var det första jag tänkte på. Det kan även i bra optiska system bli massor av olika interna reflexer. Om det är något annat än en artefakt, så känns bildsekvensen rätt unik.

mvh
Hans Bengtsson