Solen - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Solen - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering: 1/333 sek. 60 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Inget
Kamera: TIS DMK.21
Kommentar: Visst finns det UFO:n!

Jag och min astro -kompanjon Magnus Ahrling skulle testa hans Lunt 35 Ha -teleskop tillsammans med min DMK.21:a i går EM. Tyvärr kom vi inte 100% i fokus pga. dåligt med backfokus. Däremot hittade jag nåt roligt när jag skulle bearbeta bilderna i Registax! Ett främmande objekt som till synes \"skjuts ut\" från solens yta, alt. passerar baksidan av solen. Nu förstår jag iofs. att så inte kan vara fallet, och objektet ser ut att ha skarpa kanter, borde vara \"made on earth\"! Men... -vore det en satellit eller ett flygplan, borde det inte synas som en skugga när det passerar solens skiva? En anna fråga jag/vi ställer oss är vad som är synligt i HA? En av .animationerna är i realtid, den andra har 1 sek. fördröjning mellan bildrutorna. Vore kul om någon kunde identifiera objektet, vi sitter bara och kliar oss i skallen....

Mvh, Roger och Magnus.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gost

Re: Solen - Roger Utas

Post by gost »

Jag har faktiskt sett något likande genom mitt Ha-filter. Det var för ett par månader sedan som jag skulle fota solen. Jag hade riggat upp allt och skulle kolla i okularet att allt såg Ok ut innan jag monterade kameran. Precis som jag tittar ner så ser jag ett objekt som färdas över hela bildfältet. Jag förutsatte att det var en meteor som brann upp i atmosfären och därigenom avgav våglängder som passerade Ha-filtret. Var mest frustrerad över att jag inte hade hunnit få kameran på plats :)
magnahrl

Post by magnahrl »

Vilken tur vi hade som helt ovetande dokumenterade det hela :) Vi var bara frustrerade (läs skitförbannade) att vi inte kom till perfekt fokus med Rogers DMK21 kamera. Seeingen var nämligen helt underbar. Har inte sett solen så fint sedan jag köpte LS35HaDX i början på juli.
/Magnus
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Roger och Magnus!
Satt här en morgon och tittade på gamla solbilder. Fick se er animation och blev lite nyfiken. Hur gick det, lyckades ni få någon förklaring på objektet? Om det är i realtid rör det sig verkligen fort förbi synfältet. Och som du säger, är det taget genom H alpha filter och inte syns passera framför solskivan blir det ju lite svårt. Kanske som Göran skriver en meteor men kan en sådan lysa så starkt i H-alpha? En Irridiumflash är ju som en stor spegel och reflekterar säkert H-alpha bra, men varför då inte synlig som en mörk fläck framför solskivan, ja om nu bilden inte är väldigt överexponerad.

Skall skriva till min kamrat Björn som har koll på alla satelliter om det passerar någon förbi solen vid det ögonblicket.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl

Post by magnahrl »

Hej Lars!

Någon förklaring som vi är 100% nöjda med har vi inte fått. Någon egen teori har jag inte. Jag har också haft en tråd på Cloudy Nights som blev väldigt lång och givande. Troligtvis är det väl satelliten Cosmos eller ett flygplan. Jag har bestämmt mig för att acceptera denna förklaring och tror nog Roger är av samma åsikt. Alla fall är det den märkligaste obs jag varit med om.
Vore väldigt tacksam om du och Björn kunde kasta mer ljus (!) över detta.

Hälsningar,
Magnus
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Ja det vore ju kul att klura ut vad det var. Har fått svar från Björn, han skall räkna på den men undrar om det är sommar eller vintertid som är angiven, eller kanske UT?

Undrar också lite över detta med realtid, är den inspelad med 60fps, men hur är uppspelningshastigheten satt, om den är satt till 30fps kan den antingen spela upp med halva hastigheten eller så är varannan bildruta borttagen. Vet du vilket eller kanske en annan kombination av fps in och ut?

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl

Post by magnahrl »

Hej Lars!

Sommartid är det.
Inspelad med 60fps, 1/333"
Har pratat med Roger, han återkommer med mer kameratekniska detaljer om nödvändigt.

Hälsningar,
Magnus
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!

Björn funderar vidare men skulle behöva lite kompletternde uppgifter.

Så här skriver han:
Det kan nog inte vara ISS, för den passerade då senare på kvällen. För att vara riktigt säker, och för att kontrollera andra ev. satelliter behöver jag lat/long för hans observationsplats.

Jag har mätt rörelsen på en bildruta och jämfört med solens diameter. Enligt dem, och exponeringstid 1/333 s, var vinkelhastigheten 2.6 grader/s vilket är för högt för en satellit. Men subjektivt är förflyttningen mellan bildrutorna (1/60 s) bara marginellt längre !
Kan du eller fotografen förklara det? Jag skall fortsätta och försöka fånga flera bildrutor för att hitta minsta förflyttning.
/Björn

Jag för medlar vidare svaret till hnom.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Peter R

Post by Peter R »

Hej Lars,

Jag föreslår att du tittar på http://astronet.se/view_image.php?id=1296 som är den andra tråden som diskuterar och analyserar denna sekvensen. Där finns lite mera input.

/*Peter R
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Tack Peter!
Skickar länken vidare till Björn.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Return to “Bilder”