Objekt: Avståndsbestämning av Perseid
Exponering: 3 timmar
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 10-22/3,5-4,5
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Den 13 augusti fotograferade jag Perseiderna från Stockholm mellan midnatt och 3 på morgonen.
Jag använde Canons nya fisheye-zoom 8-15 som jag precis hade fått levererad efter över ett års på väntelistan. På 8 mm är det en cirkulär 180° optik som kan fånga hela himmeln från horisont till horisont i en enda bild.
Jag fick med 13 meteorer under dessa 3 timmar och la ihop de 7 ljusaste på en och samma bild (bild 1).
Senare på dagen fick jag en länk av Clas Svahn som hade ett inlägg om Perseiderna på sin blogg http://www.dn.se/blogg/markligheter/201 ... eteorregn/ och även en bild på en meteor nära Stora Björn (bild 2).
Eftersom jag också hade fångat den (lite ovanför \"N\") så ville jag försöka triangulera fram dess position.
Så jag tog ett utsnitt ur min bild och mappade om projektionen från fisheye till raktecknande, frilade Clas meteor och kopierade in den på rätt plats i mitt bildutsnitt (bild 3). Det här momentet var inte helt nödvändigt men underlättar för att mäta vinkeln mellan de båda ljusspåren.
Det är 12,65 km mellan fotograferingsplatserna och genom att mäta positionerna i bilderna räknade jag ut att den ljusaste delen av meteoren, den som ser ut som en spjutspets, borde befinna sig c:a 70 km över marken och 230 km från där vi befann oss. Jag har lagt in platsen med ett rött hårkors på kartan (bild 5)
Jag kontaktade Paul Schlyter som hänvisade mig till en mycket praktisk webb-kalkylator han har lagt upp på sin hemsida just för att utföra sådana här beräkningar: http://stjarnhimlen.se/calc/metnlcalt.html
Så jag matade in alla uppgifter och fick följande resultat (bild 4):
Höjd 85,6 km, noggrannhet 0,2 km och koordinaten anger en plats 201 km bort, som jag har angivit med ett grönt hårkors på samma karta.
Dessa resultat är naturligtvis mera exakta än mina uträkningar men jag är glad att jag ändå kom så relativt nära med min gamla skolmatte.
/*Peter R

Klicka for att se stor version av bilden