Solen - Cristofer Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
Cristofer
spamtest: JA

Solen - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering:
Fotograf: Cristofer Eriksson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: Canon EOS 60D
Kommentar: Solen den 3 aug 2011 genom ett Lunt 50 HA. Bildbehandlingen går framåt, men än har man mycket att lära.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gost

Re: Solen - Cristofer Eriksson

Post by gost »

Väldigt vackert behandlad Cristofer! Personligen har jag lite svårt för den skarpa kant som brukar kunna uppstå i övergången mellan solskivan och protuberanserna, men här har du verkligen lyckats undvika den på ett snyggt sett utan att göra avkall på detaljerna.

Ett tips, om du använder dig av Photoshop, testa att använda funktionen Skugga och Efterbelys. Med dessa kan du jobba fram mer detaljer på ytan och fixa en ojämnt belyst solskiva. Jag kopierade din bild och jobbade lite med dessa funktioner, jag bifogar bilden i detta inlägg så ser du hur jag menar.
Attachments
christofers_sol.jpg
christofers_sol.jpg (94.59 KiB) Viewed 2045 times
Cristofer

Post by Cristofer »

Tackar. Jag har testat funktionen du nämnde, det verkar fungera bra. Hur får man bort den ojämna "gradianten" utanför solen? Och avd beror det på att den blir ojämn? På ena sidan av solen är det alldeles svart, men på andra sidan rött.
Pzyber

Post by Pzyber »

Låter lite konstigt med så stor variation. Har du solen i mitten? Jag brukar få desto mer ojämnt ju längre ut i kanten solen hamnar.

Return to “Bilder”