Jupiter med 3 månar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Jupiter med 3 månar - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter med 3 månar
Exponering: 25 st 0,5\" - 1\"
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: 9mm Vixen LV okular, 400 Asa.
25 st exponeringar stackade i Photoshop.
Trotts att Jupiter står så lågt så var luften ovanligt stabil. Fotograferad i centrala Stockholm.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Trevlig bild.

Färgbalansen på planeten ser fin ut och kul att få med 3 månader med på samma bild.
Jonas

Post by Jonas »

Hej Peter,

Verkligen skarp och fin bild av Jupiter - och dessutom väl definierade månar.
Den där Intes-Maken du använder verkar vara ett kalasinstrument!

/Jonas
Peter R

Post by Peter R »

Jag vet inte riktigt ännu vad jag ska tycka om den. Jag köpte den efter att ha läst lysande rescensioner där den jämförs med ED refraktorer. Jag observerar från centrala Stockholm och har mycket ljus och luftföroreningar samt turbulens från vatten och hus runtomkring.
Jag tror att den behöver kollimeras men det vågar jag mig inte på ännu då det tydligen inte är helt lätt på denna typ av instrument.
Spegeln skiftar också fokus när teleskopet vinklas uppåt vilket betyder att det är svårt att hitta bästa skärpa för fotografering av ljussvaga objekt.
Jag vet inte om det är ett allmänt problem med SC- och Mak-konstruktioner. Jag har hört tallas om "shifting" och det är kanske detta.
Har ni samma problem?
Bilderna ser inte roliga ut direkt från kameran men med stackning och bildbehandling i Photoshop så blir det ibland små pärlorjavascript:emoticon(':D')

/*Peter
Robert
Site Admin

Post by Robert »

I AAK's SCT teleskop har vi problem med mirror shift då vi fotograferar. Men de ger inte uttryck i fokusproblem utan att bilden flyttar sig då tyngspunkten ändras. Vilket gör att när man guidar med ett annat teleskop så kjommer de att peka år liteo lika håll och stjärnorna lir ssmå avlänga steck vid långa exponeringar.

Return to “Bilder”