Ny bild i galleriet Objekt: Exponering: 1x40 sekunder vid ISO 800 Fotograf: Jonas Carlsson Kommentar: Bilden tagen i praktiskt taget fullmåne och med dis i luften.
Bilden består av 1 exponering på 40 sekunder tagen på ISO 800.
Objektivet som användes är mitt gamla Canon FD 400/f:4,5-objektiv som är monterat på min 350D med en FD/EOS-adapter.
Jag har sedan redigerat den i PSP med bl.a. histogramjustering för att höja nivåerna samt lite justering av ljusstyrka och kontrast.
Vädret såg lovande ut för kvällen men efter en varm dag kommer ofta dis och detta förstärkte stadens ljus. Att det förutom detta nästan var fullmåne gjorde inte förhållandena bättre naturligtvis men jag ville i varje fall ta en bild på kometen innan den försvann under horisonten så det fick bli som det blev. ("Sent ska syndaren vakna"...)
Men - det var en sådan kväll då man önskar att man hade haft en Go-To-montering. Jag hade svårt att hitta kometen med min 20x70-kikare på grund av den ljusa himlen men ett riktigt litet helsike att leta mig fram till den med kamera och sökare på stativet. Manuellt i all ära, men med ett Go-To-stativ hade jag förmodligen fått den första bilden av kometen på några minuter. Nu tog det 2,5 timmar!
Den slutgiltiga bilden är inte enastående men rätt OK för förhållandena tycker jag.
Hoppas ni andra hade bättre tur! (Jag antar att "kometsuveränen" Lasse Lindh har något på lut...?)
Jag ska nog ge mig på den nu i helgen. Kan man få fina koordinater igen (Lasse) eller någon annan som har tillgång till dessa "heliga" siffror
Har inte haft tid och sätta mig in i hur det fungerar med Cartes du Ciel.
Angående Lasses bilder så är det ju ett magnifikt jobb du gjort med kometen! Verkligen väldokumenterat och fina bilder.
Har nu installerat Cartes du Ciel men förstår inte hur man ska göra sen :oops: Någon som orkar göra en enkel beskrivning om hur man får in kordinaterna till kometen?
Kan inte CdC men här får du koordinaterna enligt SkyTools. Tid 2006-05-13 kl 01.00 (sommartid):
73P/Schwassmann-Wachmann 3, fragment C: RA = 21h01m24s, Dekl = +25°10'29", Mag = 5,3
73P/Schwassmann-Wachmann 3, fragment B: RA = 20h19m11s, Dekl = +36°44'47", Mag = 5,1
Behövs inte för min del längre. Jag fixade det. Laddade ner en katalog med en "miljard" kometer Efter det var det bara att leta efter namnet och vips, så låg den där på skärmen. Bara att ställa in tiden när man vill obsa, markera och så har man dom "magiska" siffrorna
Tack för de vänliga orden Bengt och Robert!
Med hänsyn till förhållandena är jag alltså ganska nöjd med bilden men jag är fullt medveten om att den inte kan mäta sig med de otroliga bilder ni tar. Men det är ju lite klassskillnad på utrustningen också förstås...
Ha det så bra i helgen och lycka till om ni försöker er på kometen!