Köpt 5Dmk2 för främst timelapsing av natthimlen. Fick inga vidare resultat med 550D, större och fler pixlar på en större yta bör göra susen. Har också ett par halvtekniska funderingar. Knåda hjärncellerna under hatten

1. Finns det någon detaljerad svensk light pullution karta? Tog hem en google earth plugin, såg ut att vara en uppskattning från värmekamera, eller så var den artificiell. Även, generellt... kan man säga ett riktmärke hur många km/mil man bör ta sig ifrån tätbygd för minsta lightpollution? Ett "magiskt avstånd"... detta kanske inte är lika utstuderat som jag hoppas!

2. Är AstroTrack något att ha för priset? Jag fattar det som att den förflyttar sig i max 5min. Lite förvirring kring polaxel-grejen de rekommenderar att köpa till, det är alltså för att mäta den stillaståene axeln? Använder man väldigt hög fokallängd måste ju kanterna i bilderna börja snurra runt, eller? För maskineriet ser ju inte ut att röra sig i två axlar... utan bara att man mäter polaraxeln för att förbättra resultatet under måttligt korta exponeringar(?)... http://www.astrotrac.com/Default.aspx?p=tt320x-ag
3. Jag har ett ryskt 1000mm objektiv på f10..... köpte det i någon sorts fantasi om våta galaxdrömmar. Men ja... 500/1000=0.5 sek exponering innan himlavalvet lämnar trails, korrekt? Så... antingen vänta 3-4 år på en kamera med 150k iso ren som en babystjärt... ELLER kompensera jordens rörelse. Frågan är ju, kan jag förvänta mig skarpa bilder med 1000mm och t.ex. AstroTrac? Eller pratar vi om precisionsmotorer nu i prisklass årslön? Tänkte hitta dom blåa Avatar-figurerna i Andromeda... the truth is out there!

Nåväl! Andra tips uppskattas även. Mumlar kanske mest i skägget här nu men ja, ändå långt mycket klokare än för... errr... uhm, en vecka sedan!