M81 & M82 Bodes galax med flera - Jimmy Nordström

Bilder från galleriet
Post Reply
Pzyber
spamtest: JA

Post by Pzyber »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 & M82 Bodes galax med flera
Exponering: 26x30s
Fotograf: Jimmy Nordström
Teleskop: Canon EF 200/2,8 L II USM
Kamera: Modifierad Canon EOS 40D
Kommentar: Blev likt Matti sugen på att fota M81 & M82 och fotade samma natt. Fotade från altanen så fick fota vidöppet. Kan inte se polstjärnan där så får drifta mig fram tills det är tillräckligt bra. Simplare med 30s exponeringar då. Det var meningen att det skulle bli över en timma i exponeringstid men när jag kom ut efter 1,5 timma stog det \"Err could not save to card\" på displayen eller något liknande. Det gick inte stänga av kameran eller något så tog ur batteriet och satte i det igen. Då startade den inte. Trodde kameran gått sönder först men den fungerade med ett annat batteri. Har inte försökt ladda batteriet än men det kan nog gått sönder då det var fulladdat och endast klarade 26 bilder.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
matti

Post by matti »

Precis så stor bild jag hade velat gjort! På en stor utskrift. Men vinjetteringen, som blir värre när man jobbar med kurvorna, satte stopp för det.
/matti
Pzyber

Re: M81 & M82 Bodes galax med flera - Jimmy Nordström

Post by Pzyber »

matti wrote:Precis så stor bild jag hade velat gjort! På en stor utskrift. Men vinjetteringen, som blir värre när man jobbar med kurvorna, satte stopp för det.
/matti
Jag har vignettering från mitt objektiv med. Tog primitiva flats som hjälpte någorlunda, la ett pappersark klippt i lagom storlek över objektivet och lös med en led-ficklampa på ett längre avstånd. Blev lite varierande ljusstyrka men master flat-filen blev rätt jämn och fin. Sen blir det lite dumt med gatlampor som stör och att himmeln är olika ljus och för det gjorde jag en "artificiell flat". Jag har tidigare struntat helt i flats och bara kört med "artificiell flat" och det brukar fungera med rätt bra resultat.

Jag har inte ork/tid att skriva ihop någon guide nu men googla på artificial flat så kommer du hitta guider.

Edit: Vet du eller någon annan något program man kan spela in det som visas på skärmen så skulle jag kunna spela in när jag redigerar nästa gång. Är några steg i början där jag tar bort all vignettering.
Pzyber

Post by Pzyber »

Det finns några fler galaxer än M81 och M82 att beskåda i bilden.
NGC 3077 går att se snett uppåt vänster från M81
NGC 2976 snett nedåt vänster från M81.
Till höger om NGC 2976 och en bra bit under M81 syns NGC 2959 med mag 14.
Finns säkert fler ljussvaga med, var några hyffsat starka NGC galaxer i högra kanten men fick croppa bort dem då filstorleken överskred det man fick ladda upp :)
matti

Post by matti »

Jag testade att ta flats igår mot himlen innan solen gått ned. Men sedan råkade jag radera mina originalfiler från innan stackningen så jag har inte direkt någon nytta av det... För jag antar att du gör det innan du stackar bilderna, eller?

Det vore grymt att kunna se hur du gör det.
Det här verkar ju vara bra och gratis: http://camstudio.org/

/matti

Edit: hittade det här om hur man gör artificiella flats: http://www.corius.net/cont/artic/artiflat.html Verkar inte så svårt.
Pzyber

Post by Pzyber »

Den guiden verkar bra. Det var i princip så jag brukar göra, kan ju variera lite och jag expermineterar fortfarande en hel del.
Angående flats så låter jag programmet jag använder för stackningen fixa det åt mig. Det skapar en master flat genom att stacka flat bilderna och behandlar varje enskild bild innan stackningen. Nu finns det säkert många olika sätt att göra det på. Jag är rätt grön inom astrofoto själv.

Return to “Bilder”