M 104 Sombrerogalaxen - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Bengt

M 104 Sombrerogalaxen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: m 104 Sombrerogalaxen
Exponering: 50:15:10:15
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXV-H9
Kommentar: Helt vansinnigt projekt.Dålig seeing och tuben slicka kanten på observatoriumet . Mycket lågt objekt med andra ord.Ända trösten är att det ändå trots alla odds blev min bästa m104

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
spamtest: JA

Re: M 104 Sombrerogalaxen - Bengt Svensson

Post by Jonas »

Hej Bengt,
Jag har lite svårt att se hur lång exponering du använt men jag tycker om bilden även om den behöver mer exponeringstid. Lite spännande att man kan se in i galaxen där man kan ana kärnan och - tycker jag - t.o.m. galaxarmar.
Bästa Hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R

Post by Peter R »

Hej Bengt,

Fantastiskt fin Sombrero och som Jonas säger med spännande detaljer i armarna och kärnan.
Om du reducerar färgbruset, och då menar jag de större färgblupparna, så kommer detaljerna fram ännu bättre.
Sedan kanske jag har lite synpunkter på din beskärning... gärna på snedden men mera centrerad.

/*Peter R
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Riktigt fin bild på Sombererogalaxen. Svårt att fånga galaxen bra då den står så lågt ner. Kanske att den är lite blåaktig men den har väl hållit andan länge :) Lite mer gult i färgbalansen skulle kanske pigga upp.

Den är ljusår bättre än min M104 bild som jag var mycket nöjd med då jag tog den 96
Image
Fotad med C11 och 800 ASA film.
Bengt

Post by Bengt »

Kul ni gilla den.
Jag la inte ner så stor möda på bildbehandla den den halv två i natt.´Mycket möjligt det går få den mindre brusig. Ska lite prova olika vägar få bort färgbruset.Mycket möjligt jag ger den en ny chans om det ser klarare ut en kväll. Som jag skrivit var det inte bra transparens elller seeing igår.
Tänkte ge en kopia till grannen som vänligt nog tog bort alla sin träd som stod rakt i söder och skymde tex detta objekt :D

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Härligt Bengt! Man lyfter på hatten (Sobreron) ;) för denna fina bild som jag ju vet är extremt svår att fånga. Dels för sitt läge men också för dess stora kontrastvariation! Imponerande att du inte fått stoppljus på stjärnorna då ju fottar genom en snäv vinkel genom atmosfären! Kanske ligger det bildbehandling bakom? Inte mycket till färg på de stora stjärnorna som kanske är den enda kritiken jag kan ge? Lite färgbrus också på själva Galaxen men det kan du säkert få bort?

Mvh //Micke
Lazze

Post by Lazze »

Jag tycker också om den här Sombreron och vet hur svår den är att fota. Jag brukar få få problem med guidningen på objekt som står så lågt och i mitt fall blev det också ett rödstick av stadsbelysningen som du klarat dig ifrån.
Och som de andra skriver, mycket fina detaljer för att vara från våra breddgrader.

/Lasse
Bengt

Post by Bengt »

Har lagt upp en lite lite mer kontrastrik bild med mer färg på stjärnlagret

Färgbruset blir svårare nöt att knäcka. Börjar man trixa med den tappar galaxen skärpa.

Ska man bildbehandla detta objekt måste man göra som jag tror jag jobba med olika lager.

Färgerna är gjorda i ett lager utan ddp och lum bilden med ddp.
Märkligt nog blev det ingen röd förskjuting som märks. Nu är söder nästan mitt bästa läge vilket kanske påverkat.
Jobbade denna gång mest i maxim.dl med bilden innan jag gick över till photoshop

Guidern gjorde ett bra jobb trots dess knepiga läge men på ett par av de de största stjärna körde jag ska jag erkänna startrail elimation på. Men det var nästan onödigt för det syntes knappt det lilla pixelfelet.
FWHM värdet låg på över 4 men det får man kanske räkna med så här lågt?

Hade det blivit snyggt hade jag minskat stjärnorna men det är en av baksidorna med att ha en tub som ger spikes. Gillar inte när det blir för stora stjärnor på galaxbilder . Dessa är i mitt tycke på gränsen.

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Aj!
Föredrog den du hade lagt upp i morse. Nu börjar jag ana en rosa/magenta ton som har glidit sig in i själva galaxen och som inte känns så naturlig - om än ganska vanlig.

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

Tack Peter!

Gjorde ett hafsverk ser jag nu när jag öka stjärnornas färg.

Fixat tillbaks.

Bengt
Bengt

Post by Bengt »

En variant med lite mer skärpa som på min skärm inte är så rosa mer.

Behövs mer lum bilder om man ska göra mer nu med min rådata.

Bengt
Mats

Post by Mats »

Kul att se en så pass fin bild på en galax som jag själv bara kan drömma om. (träd söderut) Antar att lite mer tid hade gjort susen för kornigheten, men så bra skärpa du fått till på ett så litet objekt! Kanske det kommer fler kvällar?

Return to “Bilder”