3-årings bild av rymden

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
gost
spamtest: JA

3-årings bild av rymden

Post by gost »

Idag blev jag väldigt stolt över min dotter Elda som är 3 år när hon kom och visade upp den här teckningen för mig. Den föreställer en rymdraket som åker bland stjärnorna. Hon verkar redan ha koll på att stjärnor har olika färger. Kanske inte helt perfekt fokus, alt. att hon har lite problem med guidningen, men helt ok för ett första försök :) Till vänster i bilden kan man nästa ana Orion, man ser i alla fall tydligt Orions bälte.

/Stolt far
Attachments
IMAG0590.jpg
IMAG0590.jpg (80.06 KiB) Viewed 2644 times
Robert
Site Admin

Re: 3-årings bild av rymden

Post by Robert »

Jätterolig teckning. Normalt brukar vi inte se gröna stjärnor då Terje säger att det inte finns gröna stjärnor :lol: Men i sådana här vackra konstverk så tolkar man himlen på sitt sätt.

Johannes målningr är oftast "Månen lyser" och han är mer inne i sin abstrakta konstnärsperiod :)
Terje

Post by Terje »

Jag får väl säga att det kan behövas mer tid för bildbehandlingen om det är en bild med naturliga färger man är ute efter, men är det smalband så ser jag inga problem med gröna stjärnor.
Peter R

Post by Peter R »

Jag tror inte det är guidningen utan hon kanske ville visa stjärnornas egenrörelse.
Vad säger hon om att se sina verk publicerade på Astronet sida vid sida med pappas alster?
Hon har nog mycket att berätta på dagis :D

/*Peter R
Egenrorelse.jpg
Egenrorelse.jpg (82.12 KiB) Viewed 2606 times
Timo

Post by Timo »

Det var inte dåligt Peter !
Du har lyckats fånga flera stjärnors egenrörelser :D
Vilket filter använder du då ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
gost

Post by gost »

Peter R wrote:Jag tror inte det är guidningen utan hon kanske ville visa stjärnornas egenrörelse.
Vad säger hon om att se sina verk publicerade på Astronet sida vid sida med pappas alster?
Hon har nog mycket att berätta på dagis :D

/*Peter R
Så är det nog, hon har kommit längre än sin far. Jag ser fram emot den dag hon följer med mig ut på fältet och hjälper till, eller så blir jag hennes assistent :)
Peter R

Post by Peter R »

Då är det dags att lyfta fram Roberts bild på Barnards stjärna http://astronet.se/view_image.php?id=703
Jag tycker det är väldigt spännande med bilder som påvisar att universum inte är statiskt så som stjärnors egenrörelse, supernovor, krabbnebulosans expansion osv.
Jag hoppas att du bygger på med 2011-års position efter sommaren, Robert och lägger upp en animation.
Du har lyckats fånga flera stjärnors egenrörelser
Ja och framför allt är jag mycket stolt över att jag lyckades fotografera de ljussvaga koordinatlinjerna. Det är sällan man ser dem på bild :D

/*Peter R
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Ja jag skall självklart lägga in 2011 års position. Har tänkt fota den varannat år så länge jag kan :)

Sedan får den yngre generationen ta över projektet....
Timo

Post by Timo »

Du har lyckats fånga flera stjärnors egenrörelser
Ja och framför allt är jag mycket stolt över att jag lyckades fotografera de ljussvaga koordinatlinjerna. Det är sällan man ser dem på bild :D
/*Peter R
:lol: :lol: :lol:
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Allmänt”