Saturnus - Daniel Franzén

Bilder från galleriet
Post Reply
Frazze

Saturnus - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering: 350x0,05sek
Fotograf: Daniel Franzén
Teleskop: Sky-Watcher Explorer 200PDS
Kamera: Meade DSI II Color
Kommentar: Jag var sugen på att fota Saturnus, efter att ha observerat den lite under måndagskvällen den 14 mars. Jag tänkte testa filma genom LiveView via eos_movrec som kan spela in i 5x zoomat läge men naturligvis så när jag testar programmet så kraschar det när det skall koppla upp mot kameran, så där gick de planerna i stöpet direkt. Jag ville ändå fota Saturnus så jag bestämde mig för att testa med min Meade DSI istället. Där kan jag inte filma men ställde in exponeringstiden till 0,05 sekunder och tog 350 bilder.
Stackat i registax. Fotat genom en 3x barlow. När jag konverterade till färg så tyckte jag att man såg mindre detaljer så jag behöll den svartvit.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
utas
spamtest: JA

Re: Saturnus - Daniel Franzén

Post by utas »

Hej.

Inte så illa för att vara plåtat med en kamera som är avsedd för nåt helt annat, DSO.
Man kan se Cassinis delning och även skönja spår efter stormen på norra halvklotet.
Prova nästa gång att sätta en distanshylsa (ca: 50 mm) mellan Barlow och kameran. Då får du upp bildskalan och får även fram detaljerna bättre. (Om seeingen tillåter).
Då måste du även använda längre exponeringstid, alt. höja kamerans känslighet. Tror det kan bli bra om du samlar på dig så många frames du kan under max. 6 minuter.

Mvh, Roger.
Peter R

Post by Peter R »

Du kanske inte har sett det men du har även fått med 3 månar.
Den ljusstarkaste är Titan som syns väldigt svagt nedanför planeten i ringens riktning.
För att se de 2 övriga måste man förstärka bilden kraftigt. Ovanför planeten får man fram Thetys och Rhea.
Så stod månarna runt midnatt natten mellan den 15 och 16 mars.
Obs, din planet är spegelvänd av någon anledning. Med en Newton och Barlow borde den automatiskt vara rättvänd.

Saturnus säsongen kommer att vara kort i år för efter sommaren ligger planeten på nytt nära solen så det gäller att passa på nu.

/*Peter R
Frazze

Post by Frazze »

utas wrote:Hej.

Inte så illa för att vara plåtat med en kamera som är avsedd för nåt helt annat, DSO.
Man kan se Cassinis delning och även skönja spår efter stormen på norra halvklotet.
Prova nästa gång att sätta en distanshylsa (ca: 50 mm) mellan Barlow och kameran. Då får du upp bildskalan och får även fram detaljerna bättre. (Om seeingen tillåter).
Då måste du även använda längre exponeringstid, alt. höja kamerans känslighet. Tror det kan bli bra om du samlar på dig så många frames du kan under max. 6 minuter.

Mvh, Roger.
Tack för kommentar och tips, det hade jag inte tänkt på. Jag har förlängare så det måste jag absolut testa nästa gång.
Frazze

Post by Frazze »

Peter R wrote:Du kanske inte har sett det men du har även fått med 3 månar.
Den ljusstarkaste är Titan som syns väldigt svagt nedanför planeten i ringens riktning.
För att se de 2 övriga måste man förstärka bilden kraftigt. Ovanför planeten får man fram Thetys och Rhea.
Så stod månarna runt midnatt natten mellan den 15 och 16 mars.
Obs, din planet är spegelvänd av någon anledning. Med en Newton och Barlow borde den automatiskt vara rättvänd.

Saturnus säsongen kommer att vara kort i år för efter sommaren ligger planeten på nytt nära solen så det gäller att passa på nu.

/*Peter R
Sedär, det hade jag inte sett. Stretchade ut bilden i PS och då dök de upp. Kul.
Har laddat upp en ny verison av bilden också, rättvänd förhoppningsvis.

Tror jag skall passa på redan ikväll, blev sugen att testa tipset ovan.
Frazze

Post by Frazze »

Hej igen.
Har testat nu att använda förlängare för att få upp bildskalan lite.
Resultatet blev dock inte lika bra som förra gången. Dels var seeingen sämre, det blåste och förmodligen hade inte min tub anpassat sig till rådande temperatur.
Att veta om man fått in bra fokus var rätt svårt, det svajade rejält.

Så här blev det iallafall:
Saturnus_v1.tif
Saturnus_v1.tif (2.54 MiB) Viewed 2616 times
Mvh
Daniel

Return to “Bilder”