Månen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Mosaik av första halvmånen. 11 avi med c:a 900 bilder i 100%.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
utas
spamtest: JA

Re: Månen - Peter Rosén

Post by utas »

Jag gillar den krispighet du får på de upphöjda detaljerna. Snyggt som vanligt!
Du har tydligt fått med Hadley Rille, landningsplatsen för Apollo 15, nära kratrarna Aristillus och Autolycus. Jag tycker att det området är bland det mest intressanta på månen.

Mvh, Roger.
Bengt

Post by Bengt »

Vist är den krispig och skarp. Väldigt detaljrik egentligen vill jag bara ösa beröm men när jag studera din bild vidare och lekte lite med den och fick se på lite annat sätt genom att ändra lum( lade ett lager till som jag körde med multiply) tycker jag personligen den blir snäppet bättre om den hade varit lite mörkare .Det är svårt hitta rätt balans men i nuvarande form missar man mycket av de ljusa stråken över de mörka haven. Havens detaljer blir också bättre i en mörkare variant. Egentligen vill man ha båda varianterna. :D

Bengt
gost
spamtest: JA

Post by gost »

Läckert Peter! En verkligt fin kombination med ditt teleskop och DMK41. Idag har jag fått min motorfokuserare till min SCT, så snart skall jag kunna testa min DMK31 på månen också.
Peter R

Post by Peter R »

Jag håller med dig Bengt och jag har jobbat fram bilden på min bärbara dator och då brukar det kännas aningen återhållet på min kalibrerade arbetsskärm.
Så nu gjorde jag vissa justeringar på jobbet innan jag laddade upp den och nu sitter jag här och tycker att den är lite för ljus. Får kolla igen imorgon.
Först upptäckte jag att kollimeringen var riktigt usel så jag försökte fixa det lite snabbt på preview-bilden på skärmen för att spara tid men jag gav snabbt upp så jag hade bara bra skärpa på halva bilden. För att få ihop till en heltäckande måne fick jag köra över 30Gb avi. Det blev några sekvenser också med Powermate 2,5x men turbulensen gör att mitt stackningsprogram förkastar över 90% av bilderna. Ändå är det bara f/12 men det var länge sedan det var riktigt bra och stabila förhållanden.
Jag ska gå igenom sekvenserna igen och se om jag kan få fram några närbilder vid tillfälle.

/*Peter R
Peter R

Post by Peter R »

Jag gjorde en liten animation på 2 bilder centrerade på kratrarna Walther och Deslandres (som dyker upp i skuggan).
Den första är fotograferad 21:00 och den andra 22:19.
Klicka på bilden.

/*Peter R
Moon-shadow.gif
Moon-shadow.gif (926.63 KiB) Viewed 3087 times

Return to “Bilder”