Objekt: Test av mono/färgkamera på Saturnus
Exponering: 1/30 sek/30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Kommentar: Hej.
Passade på att testa nya DMK.21 kameran på Saturnus, \"sida vid sida\" med min DBK.21 färgkamera när tillfälle bjöds. Seeingen var medelmåttig denna natt, däremot ingen vind och god transparens. Tog ut min 8\" reflektor, TV 3x Barlow och båda TIS kamerorna för ett jämförande test.
Målet var att kunna plåta planeten med 1/30 sek. exp. tid eller snabbare för att lura seeingen. Jag började med DMK.21 med LRGB filter. På de röda och gröna färgkanalerna gick det att krypa ner en bit under full gain för minskat brus. Den blå kanalen är betydligt svagare och mer ansatt av seeingeffekterna, så där fick jag gå upp ett bra snäpp vad gäller gain, 1020, jämfört med 950 för R och G. 8\":aren räckte inte riktigt till i ljusstyrka för att exponera bilden korrekt, så båda bilderna är underexponerade.
RGB fotot:s fördel är att man kan ställa fokus och ljusstyrkan individuellt för varje färgkanal. Den monokroma kameran är också mycket känsligare än färgkameran, vilket rersulterar i en mindre kornig bild och att en snabbare slutartid går att använda. Nackdelen är ett mycket krångligare handhavande, med omfokusering och exponeringsjustering vid varje filterbyte. Snabbt måste det gå också, pga. planetens rotation. Även bildbehandlingen är mer tidsödande. Bilden tagen med DBK.21:an består av ca: 2500 frames utav 6000, stackade. Bilden tagen med DMK.21:an, 1800 bilder av 2000 per kanal (LRGB) stackade. Luminanskanalen gjorde susen, tog bort en del kornighet och bidrog till en mjukare bild. Däremot gjorde den inget vad gäller detaljerna. Nu väntar jag bara på Crayfordfukuseraren till C9,25:an och en TV 2 x Barlow, så skall jag ta nya tag så fort tillfälle bjuds!
Mvh, Roger.

Klicka for att se stor version av bilden