Ny astronomisäsong 2012/13

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Ny astronomisäsong 2012/13

Post by Robert »

Nu när sommarsolståndet har passerats och det sakta börjar bli mörkare igen så kan det vara kul att kort summera förra astronomisäsongen och blicka framåt mot den nya.

2011/12 blev inte så mycket deep sky fotograferat för mig. Inte så mycket tid för långa fotosessioner med 2 små barn och då man bodde i lägenhet och under vinter/vår försvann mycket tid vid flytt till hus.

Under det gångna året blev det oväntat mycket variabelfoto. Dels kul att prova på lite nytt men det passade även bra med begränsad tid med småbarn i lägenhet. Jag lärde mig verkligen att använda ACP där jag kan göra fotoplaner med massa objekt som fotograferas i den ordning jag har valt och helt automatiskt när man har fått det att fungera.

Den kommande säsongen ser jag fram emot.
Nu med villa blir det lättare att bära ut utrustning än från andra våning i lägenhet. Mycket snabbare samt att man har närmare in för att övervaka barn/umgås med fur och ändå ha koll på utrustningen i trädgården nära vardagsrummet :)

Planerar att blanda mer Deep sky foto projekt med variabler den kommande säsongen.

Parallellt med detta har det även blivit en del visuell astronomi i AAK's observatorium.

Investeringar för nya säsongen:

Har köpt ACP Scheduler ( http://scheduler.dc3.com/ ) som gör mitt "robot teleskop" i trädgården mer fulländat. MEd schedulern behöver jag inte bestämma när det skall fotograferas. Jag säger bara vad jag vill fotografera så gör den det vid lämplig tid. De flesta fjärrstyrda teleskop som tex iTelescope använder samma programvara.

Förutom detta har jag inte planerat något mer inköp för kommande året. Funderar på en ny motordriven fokuserare men vet inte om det blir kommande året.

Min långtidsplan är att bygga ett fast observatorium. Detta kommer troligen inte hända förrän tidigast hösten 2013 men jag kommer planera mer var och hur jag skall bygga. Har idag 3 alternativ som jag funderar på.

Ser fram emot att börja fotografera igen om bågra veckor.
wilt

Re: Ny astronomisäsong 2012/13

Post by wilt »

Ser fram emot vad du åstadkommer på variabelfronten den kommande säsongen, inte minst nu med ännu mer effektiv robotmjukvara. BnV-projektet ser riktigt spännande ut! Vad tänker du köra i övrigt vad gäller variabler? Projektet med de 50 mirorna, hoppas jag förstås, men har du andra planer också?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Bengt

Post by Bengt »

Kul se hur du breddat dig sista åren Robert med mycket mer än astrofoto.Klart inspirerande!
Programmet ACP Scheduler verkar mycket praktiskt och användbart. Ännu en "pryl" du lyckats du lyckats få med på vill ha listan för mig med :sad: :D

Själv tycker jag förra säsongens höjdpunkter för egen del var de udda objekt man lyckades plocka ner.
några av de som jag la ut var:
Ambartsumians knut
http://www.astropixlar.com/arp105.htm
QO957+561
http://astronet.se/view_image.php?id=1692&mode=large
samt kanske även jetstrålen från m87 h
http://astronet.se/view_image.php?id=1755
.
Känns som man börjar mer och mer avvika från foto på så kallade pretty picture objekt :D
Kanske är det så jag börjar mer känna för att fokusera på få ner bilder som visar intressanta astronomiska fenomen än ren amatörfoto.
Ju mer man gräver ner sig i roliga astronomiska publiceringar ju fler såna här objekt hittar man som inte är "sönderfotograferade" på nätet.
Blir förhoppningsvis fler såna objekt man dyker ner på nästa säsong.
Har blivit lite mer nyfiken på att fortsätta att följa och observera supernovor under denna säsong och har fått god hjälp av bl.a HG med mätning under denna säsong stort tack HG för din hjälp . Hoppas kunna bredda mig själv på kunskapsfronten om bla fotometri nästa säsong.
Så vem, vet kanske slutar man själv i ett variabel träsket en dag :D
Det främsta målet är ändå att denna hobby fortsätter vara en lika härlig avkopplings och relaxhobby under 2012/2013 som den varit denna säsongen, vilket är det primära för mig.Sen får alla fotoner man plockar ner som kommer till användning bli en bonus :D

Bengt
wilt

Post by wilt »

Hej Bengt,

Kul - ser fram emot din kommande säsong!

Apropå det du skriver så finns det ju objekt som både är intressanta objekt snarare än pretty pictures och som man dessutom kan göra fotometri på: aktiva galaxkärnor, kvasarer, blasarer och annat exotiskt. Jag har bland annat kikat lite på 4C 32 35 (3C 382) under våren: Image

Gary Poyner skriver lite mer om objektet här.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
gost

Post by gost »

Intressant läsning Robert, det skall bli spännande att följa ditt arbete under 2012. Själv har jag också för avsikt att komma igång mer med djuprymdsfoto och inte bara köra nattlandskap som förra vintern.
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

jag har för mig att det på senvåren brukar förekomma en tråd här på Astronet där man summerar den avslutade säsongen som brukar vara trevlig att läsa, jag minns inte om jag sett någon sådan i år men för min egen del så hade jag ändå inte haft så mycket att tillägga, andra säsongen i rad där det inte blir några meningsfulla bilder tagna, byggandet av "kontrollrummet" bredvid obset har tagit all min tid, kraft och alla pengar, däremot har ju många andra varit väldigt produktiva.

Angående den senaste säsongen så tycker jag att det är mycket positivt att den amatörvetenskapliga verksamheten har tagit fart ordentligt, både i antal utövare och i kvalitet, det ser mycket lovande ut inför framtiden.

Inför 2012/13 så ser det ändå lite hoppfullt ut för min del, kontrollrummet är klart, från altanen har jag fri sikt till obset så att jag under sommaren kan montera och testa optiken och de andra detaljerna som ännu saknas, elektronik för övervakning och styrning, värme och ventilation. Jag kommer att behöva ha mycket stor tillförlitlighet på prylarna för senare kommer jag att fjärrstyra på riktigt eftersom vägarna till obset normalt snöar igen på vintern så det blir stora problem om något inte fungerar som det ska, en bra erfarenhet blir det inför byggandet av ett framtida obs riktigt långt bort.

I det lilla befintliga obset kommer det att sitta en 6" newton med fotometriska filter, BVRI, som jag enbart kommer att använda för fotometri. Om vädret inte fortsätter på det nuvarande viset så ligger också de mesta delarna till obs 2 och väntar, där planerar jag en 12" f/4 newton för fotometri, spektroskopi och "pretty pictures".

Klarnar vädret bara upp så ska jag börja med att montera min all-sky kamera och dessutom en översiktskamera som fotar obsen, bägge bilderna ska ligga online på nätet så jag behöver också uppdatera min hemsida.

Vi får väl hålla tummarna att molnen tar slut framåt hösten så det blir många klara nätter under den kommande säsongen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
hansg

Post by hansg »

Ny pelare på plats i Skogsobset, nya hjul på taket i hemmaobset(tog 10 år att fixa det), säsongen i full gång med Venus Volcano Watch, och i augusti blir det AGN objekt och några få utvalda variabler.

I Åkesta kommer vi i den ena kupolen ha en 16" ODK :
http://www.orionoptics.co.uk/ODK/odk16package.html
på en 10 micron GM2000 HPS montering som kommer främst att anv
för visningar främst för Skolelever, VARF har avtal med Västerås stad, sedan är det en hel del privata sällskap som kmmer för visningar.

I den andra kupolen som då är helt fri för observationer har vi två teleskop att välja på. 10" F/4 Schmidt-Newton eller 9.25" F10-F6.3 SCT
ett par CCD kameror samt utrustning för spectra, så där kanske det blir en del visuella och fotometriska obsar mm av variabler.
Tidigare har Utrustningen varit fullt upptagna med visningar så roligt att en kupol nu kan anv enbart för observationer
h-g
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Ja min säsong bestod mest av väntan och teknikaliteter. Efter en hel hösts väntan kom Big Bowser och efter en del ombyggnationer i Observatoriet så kom jag igång så smått. I samma stund som jag fått rätt på allt kom den monteringen som jag skulle ha (10Micron GM2000HPS) och så var det lite till att börja om med inställningarna. Fick till en bild som jag var nöjd med under säsongen på M51 och sen blev det för ljust (för min smak).

Ett par försök på Mars och Jupiter gjordes. Jag hade en två väldigt lyckade visningar. En för Unionens styrelse (med familjer, och någon Svartfot :) ). Bowser visade upp Universum för stumma besökare! Den andra visningen var Venuspassagen som jag räknar som säsongens höjdpunkt för min del! Vilken lyckad morgon det blev!

Står nu vässad till tänderna med mina drömmars utrustning inför nästa säsong! Det kliar verkligen i fingrarna och det ska bli spännande att se vad Bowser kan fånga! Kommer nog att fortsätta med projekt Pretty Pictures ett tag till. Är lite sugen på att testa den där Star Analysern?

Klara nätter! //Micke

Return to “Allmänt”