Jupiter 31 Mars - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Jupiter 31 Mars - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: 47 min 30s
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: Ikväll blev det inte riktigt som jag tänkt mig, men det var bra seeing men med mycket dis i luften. En halo runt månen till och från. Jag skulle bara testa min nyinköpta 5x powermate.

Inställningar och utrustning.
Cave Astrola 8" f/8 17% sekundärobsturktion.
5x powermate.
ZWO ASI120MM modifierad av mig med 95 watt peltierkylning och CPU-fläns + fläkt + hembyggd pulsviddstyrning.

Autoguidad och fjärrfotograferad inomhus med 12-bits läge och denna gång sänkte jag gain till 50 istället för 60 i Firecapture. Tidigare har jag legat på 50 sekunder och 60 sekundersfilmer, nu ändrade jag 150 då det enbart medför en massa extra jobb för ims-mätning och derotation i WinJupos. Samplingen blev 0.10 bågsekunder/pixel och den mäktiga brännvidden på 7760 mm...!! Firecapture sparar filmerna i SER-format när jag kör på 12-bits läget och WinJupos och Autostakkert förstår båda filformaten och tidsstämpel. 61% av bilderna har valts ut i stacken.

Stackad i Autostakkert och RGB align och derotation i WinJupos, Photoshop CS6 för smart sharpen i många som omgångar på varje bild.

Total exponeringstid 47 minuter och 30s deroterad. Kul expriment!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter 31 Mars - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe!
Du har ju startat rena Jupiterfabriken, hur många bilder har du hunnit med denna vår? Alla bilder ser ju jättebra ut, men tror du just på denna har den lite överskärpt, eller?

Kylning har du monterat på kameran också, men är det så lyckat med fläkten, ger den inte vibrationer? Fast det är ju bra för kylningen, kanske kan vara värt att stänga av fläktmotorn just under filmtagningen, det hinner inte påverka temperturen speciellt mycket.

Hur går det med spegelslipningen, och vad kommer komma ut ur verkstan?

Vill minnas jag läst att atmosfären kan vara lite lugnare när det är dis, är det någon annan som hört det eller har den erfarenheten?

Det vore kul att se de olika stadierna på tekniken och hur bilderna ser ut på Jupiter för varje steg så man kan jämföra.

Typ:
Vanlig kamera
ZWO120
2.5 ggr barlow
5ggr Barlow
8 bit
12 bit
Kylning

/Lars


/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 31 Mars - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Hehe ja jo, man får verkligen passa på nu när det är säsong, snart är allt det här roliga med planetfotograferande över :sad:

Nej fläkten ger inga vibrationer. Det märks inte av när jag slår av och på fläkten. Egentligen ska den vara gummiupphängd men den hade en sån mjuk gång så jag bestämde mig för använda den ändå trots plastfästet direkt i flänsen. Det är en kylfläkt och kylfläns från en AMD, troligen en gammal socket 939 eller liknande :good:

Ang kylningen så vet jag inte hur pass bra den fungerar. Jag tycker inte jag får ner sensortemperaturen så mycket men lite kallare blir det. Jag brukar köra den på max kyla. Jag får väl hitta en effektivare peltierkylare som verkligen ger minusgrader, den jag har nu är en billig från ebay för 40 spänn tillsammans med en pulsviddstyrning som oxå kostade 40 spänn.

Jag håller på att polera på en 6" f/9,4 spegel men det är väl egentligen inte så officiellt egentligen. Men jag antar att det blev det nu.

Det var inte någon märkvärdig super-seeing ikväll men det var bra seeing det var det. Jag har svårt att gradera den. Eftersom resten av frågorna oxå handlar om seeing så är det så att ska man ha en 5x powermate och sampla på 0.10 bågsekunder/pixel så är det helt klart en fördel om det är bra seeing, speciellt när man slår på 12-bits läget och kylning. Då har man gjort mycket på kamerasidan för att kunna fånga seeingen. Autoguidern gör även sitt. Jag satt och stackade filmer undertiden som kameran filmade. När det var som värst dis var jag nere på så lite som 3 fps men eftersom min vän Peter Rosén berättat för mig att han legat på 7,5 fps många gånger och fått väldigt bra resultat så gjorde jag ändå ett försök, jag tyckte det blev rätt så bra ändå trots diset. Nästa gång jag planetfotograferar så hoppas jag på klart väder oxå :good:

Men att gå på 2,5x powermate ger mer signal men mindre bild. Kan vara bra vid ostadig seeing där det är svårt att fånga enskilda bildrutor på korta slutartider. Annars att bara ha 8-bits läge känns mest för att spara på hårddiskutrymme, då tycker jag att man likaväl kan gå över till en extra liten roi-ruta oxå så slipper man mycket svart informationslöst material. Ytterligare en fördel med 8-bit läget verkar vara att autoguidern verkar fungera bättre om man använder kamerans interna ST4-port. Att derotera bilderna och som jag gjort använt samtliga bilder från en hel kväll. Det blev 19 filmer på 150 sekunder som jag stackat ihop och deroterat först med separata R/G/B till RGB-bilder och sedan har jag deroterat RGB-bilderna separat. Jag vet inte om det finns någon smartare metod än så. Men efter att ha ändrat om lite med tidsreferensinställningarna till slutbilden så fick jag till en rätt så bra vänsterkant.

Jag bifogar även nord och sydpolsprojektioner med visst projektionsfel som jag inte förstår varför, ims-filerna fungerade så bra till derotation av RGB-filerna.
Attachments
nordpol.jpg
nordpol.jpg (247.08 KiB) Viewed 3939 times
sydpol.jpg
sydpol.jpg (248.41 KiB) Viewed 3939 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 31 Mars - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

AstroFriend wrote:Hej Stoffe!
Du har ju startat rena Jupiterfabriken, hur många bilder har du hunnit med denna vår? Alla bilder ser ju jättebra ut, men tror du just på denna har den lite överskärpt, eller?
Glömde att svara på denna fråga. Jag har många opublicerade bilder men om jag säger så här. Jag har ca 1-4 timmars exponering per kväll enbart från Mars i år. Dessa datum har jag lyckats fånga Jupiter i Mars månad, 6, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 21 ,31. Sen har jag missat 4-5 kvällar/nätter som jag inte haft kraft eller ork att fota. 179 gigabyte hittils, mer lär det bli nu när jag ökat upp ROIn och ökat upp färgdjupet till 12-bit. Den ROI-upplösningen som jag ligger på nu är 640x512 pixlar för annars får inte Jupiter plats tillräckligt bra för att guideningen ska fungera, det skulle eventuellt gå att krympa och tweaka lite till med autoalign och optimera guideningen ännu bättre men jag tycker det är bättre att jag koncentrerar mig på att leverera bilder istället :good:

Jag tycker det är oerhört svårt att avgöra hur bilderna ska se ut till slut. Men tar du en titt på galleriet här på Astronet och inte bara mina bilder utan även andras så är överskärpt något som man i princip måste göra för att plocka fram alla små detaljer som man vill visa upp. Antingen tittar man på andras bilder som referens eller så har man den visuella upplevelsen och jag har i mitt fall försökt göra båda och med lutning åt det visuella intrycket så gott det går.

Nedan kommer en mindre lyckad derotation där jag tappat kontroll över högra kanten i WinJupos men däremot blev detaljerikedomen kanske lite bättre.
Bilderna är i 5 olika versioner, R/G/B-split och 65%R-RGB (för att lyfta fram detaljer) och sist en äkta RGB. Bilderna är inte uppskalade utan så här stora blir de på 7760 mm brännvidd 0,10 bågskunder/pixel
Attachments
Blå kanal
Blå kanal
2015-03-31-2013_6-CS-B.jpg (111.35 KiB) Viewed 3914 times
Grön kanal
Grön kanal
2015-03-31-2013_6-CS-G.jpg (111.11 KiB) Viewed 3914 times
Röd kanal
Röd kanal
2015-03-31-2013_6-CS-R.jpg (100.83 KiB) Viewed 3914 times
65%R-RGB
65%R-RGB
2015-03-31-2013_6-CS-LRGB.jpg (173.72 KiB) Viewed 3914 times
Äkta RGB
Äkta RGB
2015-03-31-2013_6-CS.jpg (166.96 KiB) Viewed 3914 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter 31 Mars - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

Väldigt fin bild! Som sagt, det gäller att passa på nu innan Jupiter tar farväl för den här gången.

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 31 Mars - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ja det känns alltid lite tomt och tråkigt när astronomisäsongen tar slut, som det var för några veckor sedan har jag det gärna året runt. Ingen snö och inte så kallt men fortfarande mörkt tidigt med många stjärnklara nätter och framförallt bra seeing!

Här kommer ytterligare en bild med stackfel, en utrullad version. Varför den blev som den blev har jag själv ingen aning om. Konstruktiv kritik mottages gärna och även tips på hur jag ska få till mina detaljer bättre.
Attachments
cyl-proj.jpg
cyl-proj.jpg (174.44 KiB) Viewed 3877 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 31 Mars - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Så här långt senare upptäckte jag att ett stackfel smugit sig in i min översta bild som ligger här i galleriet i denna tråd. Nu har jag uppdaterat den till en ny version utan stackfel och utan derotationsfel. I mina ögon blev det en klar förbättring.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Jupiter 31 Mars - Christoffer Svenske

Post by pesa »

Imponerande! Snyggt jobbat!

pelle
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 31 Mars - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack, jag kom på att rotationsfelet gick att lösa med att derotera bort de fula kanterna bakom själva planeten. Det är fantastiskt vad man kan göra för grejor i WinJupos :good: 8) Dock så skulle det vara roligt att kunna välja från vilken vy som helst på de ca 1,5 timme (det tar oxå tid mellan varje sekevens där av är totala exponeringstiden kortare) som jag filmade jag vill visa Jupiter men det kan jag inte utan rotationsfel om jag inte skippar de bildrutor som ligger längst bak i tiden så att säga.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”