Venus - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Jag tog de här bilderna av Venus idag kl 18 UT. Den övre bilden är tagen genom ett vanligt grågrönt månfilter och den nedre bilden är tagen genom ett W47 violett filter. Schatteringen i molnen var tydlig idag, framför allt på Laptopen när jag filmade genom månfiltret. Jag har aldrig sett mönster i molnen så tydligt som idag. Seeingen var riktigt fin och jag tittade sedan på både Månen och Jupiter som syntes mycket fint.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by magnahrl »

Sällan jag ser så fina Venusbilder! Om Jupiter var lika fin måste du haft en helkväll

Hälsningar,
Magnus
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by hansg »

Stiligt fångat Torbjörn :good:
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Hej Torbjörn,
väldigt fina bilder och spännande att du har fått så pass tydliga detaljer även genom ett vanligt grönt månfilter.
Hur har du gått tillväga för att fånga monokromt genom färgfilter och färgkamera?

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by stoffe »

Snyggt Torbjörn!

Härligt att se en skarp kant och även lite struktur på planetytan! Jag har sett att en del använder W47 och BG39 filter i kombination och sedan göra en syntetisk grön. Jag är inte helt säker på förfarandet.

Med tanke på bildstorleken så antar jag att du ligger på ca 0,16-0,17 båg/pix? Det verkar vara en bra sampling med din kamera och ditt teleskop, bra jobbat :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by ThomasK »

I senaste numret av Astronomy Now finns en artikel om de Y-formade molnen i Venus atmosfär.
Thomas Karlsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by AstroFriend »

Hej Torbjörn!
Får gratulera till din bild av Venus svårfångade moln.

Egentligen lite märkligt kanske att de är så svåra att få på bild relativt Jupiters och Saturnus moln som framträder så kontrastrikt. Även Jordens moln är ju väldigt kontrastrika sett utifrån.

Ser att nu i dagarna ligger:

Jupiter på avståndet 5.3 AU med vinkeldiametern 41.5"

Venus på avståndet 1.2 AU med vinkeldiametern 13.9"

Med Venus på 1/3 av avståndet relativt Jupiter så borde ju förutsättningarna vara bättre ur det avseendet.

En nackdel är att Venus bara syns nära Solen vilket sätter ned kontrasten, men det måste ju också vara något med Venus molns beskaffenhet.

Venus molnhastighet är hög men slutartiderna är korta så borde inte spela någon roll. Har nog aldrig sett en timelapse som fångat molnens rörelse på Venus. Någon som försökt?

Någon som fördjupat sig i det här och kan förklara kontrastlösheten?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by hansg »

Venus moln:
https://www.youtube.com/watch?v=bmTFkecurzk
https://www.youtube.com/watch?v=6b2x02vDAbQ

Molnsystemet roterar runt planeten på lite drygt 4 dygn
Här är lite tips om Venus plåtande:
http://www.rkblog.rk.edu.pl/w/p/optimiz ... s-imaging/
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

@ Magnus: Tackar! Det var nog till stor del resultatet av fin seeing och att Venus befann sig på relativt hög höjd kl 18 UT. Japp det blev en helkväll med Venus, Jupiter och Månen. Livet på en pinne!

@ hansg: Tackar! Den här gången förvånade det grågröna månfiltret mig verkligen. Intressant animering på Youtube dessutom!

@ Peter: Tackar. När jag började fota försökte jag först ta en vanlig färgvideo med samma färgbalansinställningar som för Jupiter men med gain neddraget i botten (minimalt alltså) och 60 fps. Det gick inte pga Venus ljusstyrka. Den var mycket ljusstarkare nu än för två veckor sedan eller så var transparensen bättre. Live-vyn blev fullständigt överexponerad.

Jag tog då fram mitt grågröna månfilter och använde det. Jag blev väldigt glad för jag såg redan på Laptopen att det var något spännande på gång. Det syntes tydligt i live-vyn när jag hade månfiltret i. Då syntes en liten grönaktig Venus med tydliga skuggningar på skärmen. Det är ett vanligt enkelt månfilter som man ofta köper eller får med sitt första teleskop. Minimalt gain, 60 fps och jag rörde inte färgbalansen. Jag tog snabbt tre videor varav den första blev bäst. Sedan bytte jag till ett W47 violett filter och tog snabbt fyra ytterligare videor med samma inställningar som med månfiltret.
Noteras kan att jag dessutom hela tiden använde IR-block-filter.

Sedan lät jag datorn Debayra filmerna med Firecapture innan jag stackade dem med Avistack2.

Medan datorn gjorde det satte jag i binoviewern och avnjöt Jupiter i 170-210X. Den såg tidvis ut som ett fotografi med stora röda fläcken väl synlig, detaljer i bältena och med en rejäl gråaktig slinga synlig i ekvatorzonen. Sedan tittade jag på Månen och kunde bl a urskilja ett par små kratrar på botten av Plato.

När bilderna var färdigstackade sparade jag ner dem och öppnade dem med GIMP. Delade upp bilden tagen med månfiltret i färglager RGB. Jag justerade först de röda och blå lagren och tog sedan bort färgen i färgbilden genom att dra ner färgmättnaden i botten varefter jag använde oskarp mask försiktigt och mixtrade försiktigt med ljusstyrka och kontrast. Jag fick vara försiktig för att inte introducera konstiga artefakter i bilden.
Proceduren för bilderna tagna med violett filter var densamma förutom att jag inte behövde dela upp dem i färglager och alltså inte justera några färglager. Antar att det filtret "klipper" hårdare.

Färgkamera och färgfilter är inte optimalt men jag är glatt överraskad över hur bra ett vanligt gröngrått månfilter fungerade. Kanske något att testa för den som inte har någon monokrom kamera.
Kan det ha att göra med upplösningen för grönt i färgkameran? Å andra sidan så släpper det igenom en del rött och blått för den stackade grönaktiga bilden hade röda och blå kanter som jag fick justera för skärpans skull.

@ Stoffe: Tack! Ja det blev rätt lyckat. Strukturen i molnen syntes redan live när jag grejade. Jag vet inte vilken skala jag ligger på, har inte satt mig in i det där med sampling ärligt talat. Jag använde en 2.5X Barlow framför kameran, så jag använde ca 5 m brännvidd och sedan förstorade jag bilderna till dubbla storleken i Paint innan jag sparade ner den slutliga bilden. Det är samma stuk som för mina tidigare Venusbilder tagna med C8:an nyligen så de kommer att bli skalenliga när jag sammanställer dem en vacker dag. Syntetisk grön brukar man väl skapa mha röd och blå komponent men jag har aldrig gjort det. Finns de som gör det för att kunna skapa RGB av Jupiter med bara två (R+B) monokroma filmer...har jag läst någonstans...

@ Thomas K: Intressant artikel. Jag har ju sett bilder på molnstrukturer tidigare men speciellt animeringen var riktigt intressant.

@ Lars: Jag vet inte varför molnen har så svag kontrast men jag antar att det kan bero på vad de består av och att strömningen verkar vara "rörigare" än på t ex Jupiter. Den svaga kontrasten var dessutom svår att skärpa i GIMP, tog man i för hårt såg det bara konstigt ut.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Bara för skojs skull är här en roligt färgad Venus som den blev fotad genom månfiltret, innan jag gjorde om till svartvit bild.

Kul färg :D

/Torbjörn
v1_Bilinear_pp_färg.JPG
v1_Bilinear_pp_färg.JPG (8.99 KiB) Viewed 4680 times
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by hansg »

image002.jpg
image002.jpg (17.88 KiB) Viewed 4675 times
Går att få ganska hög kontrast på Venus moln, men är mycket som skiljer den från tex Jupiter, fotar man den kvällstid så får man jobba sig genom Jordens tjocka atmosfär då planeten alltid står lågt på kvällen.
När den står som högst står också Solen högt och värmer upp atm så seeing är bedrövlig, så man har i tid ett litet fönster på em när foto möjligheterna är som bäst.
Sedan trots om man anv Uv-pass filter så varierar "styrkan" i molnlagren från dag till dag, eftersom vi fotar reflekterat Uv strålning från Venus molnsystem så varierar kanske mottagningen av detta, här är en bild från 15 mars med bra kontrast.

Sedan när mer eller mindre hela Venus syns så är den så liten och långt bort från oss och ligger nära solen på himlen så det är svårt att fånga molnsystemet och när den växer till i storlek så blir den mer och mer en skära så man bara får med en liten del av molnen och detta gör att vissa år är det helt hopplöst att få bra bilder men i år ska det bli bra :green:
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Verkligen tjusigt hansg! :good:

/Torbjörn
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by AstroFriend »

Hej Torbjörn och Hans!
Det var intressant att se animationen på Venus och molnen, har aldrig sett det tagit med ett amatörteleskop tidigare.

Torbjörn, ungefär så här ser ditt teleskop systems data ut teoretiskt:
DBK C8 2_5 Barlow.jpg
DBK C8 2_5 Barlow.jpg (158.72 KiB) Viewed 4652 times
Eftersom du har en färgkamera så får man räkna på dubbla pixel pitchen, ungefär som om man ha dubbla pixelstorleken, det gäller när man gör Debyer med simpel interpolation.

I så fall är ditt system bara rätt samplat för IR området.

Men tar man till tricket med Walking colors eller Drizzle kan man även i färg få ut samma upplösning som om din kamera vore en monokrom. Så som det visas i beräkningen ovan och är då korrekt samplad ned till den blåa båglängden. Dock ej räknad på pixlarnas diagonal pitch, för det krävs ca 1.5 ggr längre fokallängd och för UV krävs än mer.

Det var i det teoretiska fallet, i praktiken når verkligheten inte lika långt. Dessutom är planeter inte punktobjekt utan ytobjekt.

Jättekul att se dina och andras planetbilder hur långt det går att pressa systemen, Om man skulle räkna om skalan till 35mm film arbetar man ju 50 meters brännvidd eller ännu mer!


/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

@ Astrofriend: Tack för den beräkningen. Jo jag har ju en C8 och jag brukar ofta använda en 2.5X Barlow när jag fotar planeter vilket ger f/25. Jag har ibland använt extra hylsor mellan Barlowen och kameran så att jag fått f/37 vilket jag har uppskattat genom att mäta med linjal på bilden på datorskärmen :D

Främst har jag använt det till Mars men även ibland på Jupiter. f/37 är kanske att ta i, så tänker testa med en hylsa vilket kanske ger mig ca f/30 istället.

/Torbjörn
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by AstroFriend »

Hej Torbjörn.
Barlows är bra mycket tacksammare att jobba med än reducers. Enkelt att ändra förstoring genom extrahylsor. Vill man mäta mer exakt vilket f-tal systemet har tror jag man brukar mäta tiden det tar för en stjärna att driva längs sensorn från kant till kant med RA motorn av stängd. Det vore ju en bra sak att ha med i mitt Excel ark.

Är din Barlow av högre kvalité än normalt, typ ED linser?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;