M51 Whirlpool Galaxy - Peter Larsson (TBO)

Bilder från galleriet
Post Reply
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

M51 Whirlpool Galaxy - Peter Larsson (TBO)

Post by Advertise »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Whirlpool Galaxy (TBO)
Exponering: L:23x180s R/G/B: 5x120s
Fotograf: Peter Larsson (TBO)
Teleskop: Celestron C14
Kamera: SBIG 8300M
Kommentar: Hejsan.

Tänkte bara slänga upp en bild som jag inte tagit med min utrustning utan med Tycho Brahe Observatoriets (Oxie) fjärrstyrningsteleskop. Nu är jag inte helt 100 på hur ni ser på att bilder publiceras med utrustning som inte är ens egna men jag tar en liten chansning för att ni ska få se vad som händer nere i det molninga Malmö. :)

Monteringen och kameran är rätt nya och vi har precis börjat få rätt på det nu.
Det är en C14 som sitter på en 10micron GM2000 HPS och kameran är en SBIG 8300M.
http://www.tbobs.se/Fjarrstyrda-telesko ... kopet.html (sidan är inte uppdaterad än så det är den gamla utrustningen som är specificerad där).
Tanken är att gymnasieelever samt våra medlemmar ska få använda sig av utrustningen utan att behöva bege sig ut till Oxie.
Jag tog 23s 180s i Lum och vardera 5s 120s i RGB.
Bild är stackad i Nebulosity och behandlad i Photoshop.
Jag har användt mig av Darks och Bias men hade bara 2 flatfält per filter, så det är något jag måste råda bot på. :)


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M51 Whirlpool Galaxy - Peter Larsson (TBO)

Post by Init4theimaging »

Hej Peter.

Tycker bilden är fin och den förtjänar lite uppmärksamhet och komentarer. :good:
Personligen har jag ingenting emot att du inte är ägare till den använda utrustningen eller om en bild är plåtad med fjärrstyrt. Det här är ju ingen tävling.

Bilden är varsamt behandlad och har en massa fina detaljer. Själv hade jag kört lite lätt deconvolution på dammstråken för att få dessa att framträda ännu tydligare.

Vet inte om det är skenet från galaxen eller flatsen som inte gjort sitt jobb riktigt men bilden ser vignetterad ut.
Om det är skenet och det ska vara där kan man ju minska effekten av det en smula.

Hur gick du tillväga när du plåtade flatsen? (flatpanel/box, skyflats, pixelvärden max eller mean..? osv.)

Bara lite personliga synpunkter och undringar.

Mvh,
Daniel
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: M51 Whirlpool Galaxy - Peter Larsson (TBO)

Post by Advertise »

Hej Daniel. :)
Tack så mycket för kommentarerna. :)

Jag är väldigt säker på att skenet är från vinjettering.
Flatsen passade inte riktigt (de togs några veckor innan och dessutom har jag lekt en del med fokusen efter det .).
Så ett misslyckande från min sida där. :)

Jag är lite osäker på hur vi ska ta bra flats faktiskt.
Till den utrustningen har vi inga bra hjälpmedel.
Jag tänkte försöka ta några nya mot himlen nästa gång jag försöker mig på en bild. :)
Nu har jag dock precis införskaffat ett nytt teleskop själv så
det kommer nog vara mulet ett tag nu. :P (Ber om ursäkt till alla Skåne-astronomer för det :D)

Doconvulution var en bra ideé. Har aldrig riktigt lekt med det innan
men kan helt klart vara en intressant lärdom. :D

Tack igen för feedbacken. :D

MvH
Peter

Return to “Bilder”