M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Martin F »

Lazze wrote:Verkligen en kanonbild på M31 :good:

När du nämner att färgerna ligger lite fel, är det då framförallt stjärnorna nertill i bilden du menar? För i så fall ser det ut som typisk atmosfärisk diffraktion där det röda bryts mindre och hamnar upptill medan det blåa bryts mer och hamnar nertill på stjärnorna.
Om bilden är tagen relativt nyligen så står ju inte M31 så högt på himlen så en del subbar kanske togs när galaxen krupit ner så pass långt att diffraktionen ger sig till känna.

/Lasse
Hej! Bilden är tagen i slutet av augusti under september. Så M31 stod ganska högt på himlen. Intressant ändå med de effekter du nämner!
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Tompa »

Riktigt snyggt! Imponerande att det går att ta så fina bilder med en DSLR-kamera, visserligen moddad, men ändå.
Snyggt processad också, väldigt behaglig att vila ögonen på. Håller med föregående att det är en aning cyan i en del stjärnor.

mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Martin F »

Nu idag när jag ser den med fräscha ögon håller jag helt med. För mycket cyan och dessutom för mycket färgmättnad, särskilt på de större stjärnorna.

Mitt mål har hela tiden varit att krama ut maximalt ur den utrustning jag har. Har varken råd eller lust (just nu i alla fall) att gå över på CCD.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Tompa »

Ja, det där känner jag igen. Dagen-efter-syndromet. Där har jag varit många gånger :D
Med tanke på hur bra dina bilder blir är det väl ingen panik att gå över till CCD. Om det ens behövs?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by AndreasW »

Riktigt fin bild Martin. Hade själv tänkt att få M31 med mitt 300:a i höstas men vädret ville inte sammarbeta så det blev inget.
Tompa wrote:Ja, det där känner jag igen. Dagen-efter-syndromet. Där har jag varit många gånger :D
Med tanke på hur bra dina bilder blir är det väl ingen panik att gå över till CCD. Om det ens behövs?

Mvh,
Tomas W
Ja, jag håller också med. Man bör ta en kik på sin bild nån dag efter att man jobbat med den. Jag brukar spara kopior med jämna mellanrum under bildbehandlingen. Det händer ibland när jag kollar dagen efter att jag väljer att hoppa tillbaka ett par versioner då jag upptäcker att jag bildbehandlat sönder min bild :)

/Andreas
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Advertise »

Härlig bild!
Hade lätt kunnat användas som wallpaper. :D