Jupiter - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
stoffe
spamtest: JA

Jupiter - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 3 st 60 s R/G/B
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: Nu blev det kanske lite tjatigt med alla Jupiterbilder som jag lagt upp senaste dygnet. Men här kommer en ny version :)

Exakt samma data som denna.
http://astronet.se/view_image.php?id=3666&gallery=5
Skillnaden nu är att denna bild är en R-RGB vilket betyder att jag lagt röd kanal även som luminans. En 2,5x Powermate har använts mellan kameran och teleskopet. Baaders LRGB serie med 1,25" fattning.
0,19 båg/sek sampling
3950 mm effektiv brännvidd

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
magnahrl

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by magnahrl »

Hej Christoffer!

Inte så dum denna heller. Måste jag nu ha någon åsikt skulle det vara att här är detaljerna nästan "påträngande" skarpa. I mina ögon och på min skärm. Men det är synnerligen subjektivt. Härlig Jupiter bild!

/Magnus
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Astrolan levererar, kul när gamla grejor kan få en återfödelse med ny teknik. Du har fått med mycket detaljer med realtivt liten optik med dagens mått. Hur är det med seeingen där du bor, är det ofta bra förhållanden?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
stoffe

Post by stoffe »

Hej!

Lars - Ja visst är det kul att ha gamla prylar som presterar bra. Jag är oerhört glad över att jag kommit över detta teleskop, jag köpte ju bara tub, primärspegel och primärspegelhållare. Resten är hembygge, tubringar från svarvade värmeledningsrör, hembyggd fokuserare som nu är ersatt av en kraftigt modifierad fokuserare från TS, ja den billigaste som kostar ca 700 kr. Jag har enbart motorfokus och har tagit bort möjligheten att fokusera manuellt, kostar några hundralappar på sin höjd att bygga om. Med hög utväxling så går fokuseraren långsamt men fördelen är att den går att tajta åt ordentligt för att ta bort glapp helt och hållet. Den duger utmärkt för min kamera som får en del utstick och är ganska tung där den sitter längst ut med sitt 5-positioners filterhjul. Jag kollimerade bara med en hembyggd cheshire med extra smalt titthål så gott jag kunde innan jag tog denna bild. Testade att defokusera en stark stjärna och såg att ingen mer kollimering behövde göras.

Magnus - Blir bilden lika "överskärpt" om du klickar på den och ser den i full storlek? Jag har tittat på bilden på 4 olika skärmar och tycker den ser annorlunda ut på samtliga trots att jag försökt kalibrera alla skärmarna lika. Hur har du din skärm kalibrerad? Jag gör webbtestet via lagom.nl kanske inte tillräckligt pålitligt?
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
jwarell

Post by jwarell »

Mycket fin bild Christoffer! :good: :good:

Synd bara att RF inte fanns på denna sida, då hade du säkerligen fångat detaljer i den.

Tycker precis som Magnus att bilden är lite onaturligt påträngande i sina detaljer, men för att framhäva den stora informationsmängd som finns så tycker jag ändå att det funkar. Det blir så när man lägger in en R som luminans eftersom den dubblerar bidraget av den röda kanalen som ofta har störst detaljrikedom av de tre kanalerna. Vyn känns lite ovanlig eftersom man inte ser detta extra R-bidrag visuellt. Pröva att stoppa in G och B som luminans istället och se vad som händer, det ger nog ännu underligare resultat.

Finns lite blåstick kvar, går det att få bort det?

Damian Peach har testat olika filterkombinationer för att få fram bra färgdata på Marsbilder. Han dissar RRGB (förutom möjligtvis för att förstärka mjuka bilder tagana i dålig seeing) och hyllar sann RGB. Omöjligt att få fram bra färgbalans med RRGB eftersom denna dämpar den blå kanalens bidrag, enligt honom.

http://www.damianpeach.com/marscolour.htm

De nya bilderna är en avsevärd förbättring jämfört med dina tidigare Jupiterbilder som hade mycket högfrekvent brus och färgstick. Mycket kul att se.

Guidning på Jupiter är smart! Här ser man fördelen av att kunna placera sin planettub på en fast montering som är perfekt polinställd och intrimmad för guidning. Allt blir så mycket lättare då, jämfört med att kånka ut en montering varje gång som bara följer halvbra.

Ska bli kul att se om du lyckas få samma detaljrikedom fler kvällar under våren!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
stoffe

Post by stoffe »

Hej Johan!

Att kånka ut en montering som följer halvbra motiverar ännu mer till att guida direkt på planeten när man väl fotar. Det skapar ju bara irritation att sitta och putta in och centrera Jupiter hela tiden, det finns absolut ingen poäng med det. Men det värsta med att inte guida och ha en planet som far omkring är att man måste använda en större del av bildsensorn. Varje kväll så spar jag ca 20-30 GB data som ändå bara är svärta runt planetskivan på att kunna krympa ROI (Region Of Intererst) och bara fånga det som jag är intresserad utav. Så istället för att få kanske 60 GB data så får jag 30-40 GB data med lite mindre filmer. Dessutom så slipper man köra filmen i Castrator för att centrera planeten så inte stackprogrammet ballar ur eftersom planeten är perfekt centrerad på en beskuren film redan från början. Jag vet att just det sistnämnda har varit ett stort problem för dig Johan med en av dina finaste Jupiterbilder.

Jag har en del lika bra och högupplösta data med GRS som jag inte publicerat. Hela kvällen den 11 mars hade liknande seeing till och från men runt 20:31 så var det som bäst :good:

Att få bort blåstick i efterhand i Photoshop är relativt enkelt men jag tycker det ger bättre resultat när jag väl står där och blandar kanalerna manuellt i Maxim DL redan innan jag tar in bilden i Photoshjop. så det är nästan enklare att göra om själva färgbildskonverteringen. Det är lätt att färgerna drar sig för mycket men allt är förstås upp till var och en att bedöma, allt ser så annorlunda ut på olika skärmar oxå.

Det var längesedan som jag läste på Damian Peach sajt, ska läsa där igen. Han har en hel del poänger där med sin bildbehandling. Tack för länken!

Jag gör mina färgbildskonverteringar i Maxim DL och där har jag även gjort en R50% G30% B20% som jag lagt som luminans mot RGB, dvs LRGB med syntetiskt L. Så här ser den ut. Det enda jag gjort i Photoshop är skärpning av individuella kanaler. Jag skulle tro att kanske Iris kanske skulle göra det bättre, jag har inte lyckats där ännu med det. Den nya varianten av LRGB kombinering är lite mjukare, jag har inte överskärpt alla detaljer som i bilden högst upp i denna tråd.
Attachments
2015-03-11-20XX.X-(R50G30B20)RGB.JPG
2015-03-11-20XX.X-(R50G30B20)RGB.JPG (78.67 KiB) Viewed 4000 times
jwarell

Post by jwarell »

stoffe wrote:Hej Johan!

Att kånka ut en montering som följer halvbra motiverar ännu mer till att guida direkt på planeten när man väl fotar. Det skapar ju bara irritation att sitta och putta in och centrera Jupiter hela tiden, det finns absolut ingen poäng med det.
Då måste man ha guidemöjlighet på sin montering. Följning med en icke tillräckligt bra polinställd montering fungerar ju inte heller inte. Så en permanent montering har ju många fördelar.
stoffe wrote:
Men det värsta med att inte guida och ha en planet som far omkring är att man måste använda en större del av bildsensorn. Varje kväll så spar jag ca 20-30 GB data som ändå bara är svärta runt planetskivan på att kunna krympa ROI (Region Of Intererst) och bara fånga det som jag är intresserad utav. Så istället för att få kanske 60 GB data så får jag 30-40 GB data med lite mindre filmer. Dessutom så slipper man köra filmen i Castrator för att centrera planeten så inte stackprogrammet ballar ur eftersom planeten är perfekt centrerad på en beskuren film redan från början.
En effekt som man bör ha koll på om man guidar vid planetfoto är bakgrundseffekter som kan uppstå eftersom man inte applicerar flats och darks. Har man inte ett rent plattfält, eller defekta defekta pixlar på sensorn, kan det bli artefakter när dessa hamnar på nästan samma ställe på bilden och inte medelvärdesbildas som de gör när planeten rör sig något över sensorn.
stoffe wrote: Jag vet att just det sistnämnda har varit ett stort problem för dig Johan med en av dina finaste Jupiterbilder.
??

Med min gamla trogna Unitronmontering rör sig planeten lite lagom behangligt över bilden om inte något strular förstås. RA-axeln har på klassiskt Unitronmanér en fjäderbelastad finjustering och obalans är därför något som kan skapa systematisk drift, så det får man parera med motviktsläget.
stoffe wrote:
Jag har en del lika bra och högupplösta data med GRS som jag inte publicerat. Hela kvällen den 11 mars hade liknande seeing till och från men runt 20:31 så var det som bäst :good:
Väntar med spänning på dem!
stoffe wrote: Att få bort blåstick i efterhand i Photoshop är relativt enkelt men jag tycker det ger bättre resultat när jag väl står där och blandar kanalerna manuellt i Maxim DL redan innan jag tar in bilden i Photoshjop. så det är nästan enklare att göra om själva färgbildskonverteringen. Det är lätt att färgerna drar sig för mycket men allt är förstås upp till var och en att bedöma, allt ser så annorlunda ut på olika skärmar oxå.

Det var längesedan som jag läste på Damian Peach sajt, ska läsa där igen. Han har en hel del poänger där med sin bildbehandling. Tack för länken!

Jag gör mina färgbildskonverteringar i Maxim DL och där har jag även gjort en R50% G30% B20% som jag lagt som luminans mot RGB, dvs LRGB med syntetiskt L. Så här ser den ut.

Betydligt behagligare! Varför en sådan luminanskombination?
stoffe wrote:
Det enda jag gjort i Photoshop är skärpning av individuella kanaler. Jag skulle tro att kanske Iris kanske skulle göra det bättre, jag har inte lyckats där ännu med det. Den nya varianten av LRGB kombinering är lite mjukare, jag har inte överskärpt alla detaljer som i bilden högst upp i denna tråd.
Är den andra varianten av bilden sann RGB?

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Init4theimaging

Post by Init4theimaging »

Den nya mjukare varianten är i mitt tycke ett klart steg i rätt riktning.
Skitsnyggt :good:

Mvh,
Daniel
stoffe

Post by stoffe »

jwarell wrote:
stoffe wrote:Hej Johan!

Att kånka ut en montering som följer halvbra motiverar ännu mer till att guida direkt på planeten när man väl fotar. Det skapar ju bara irritation att sitta och putta in och centrera Jupiter hela tiden, det finns absolut ingen poäng med det.
Då måste man ha guidemöjlighet på sin montering. Följning med en icke tillräckligt bra polinställd montering fungerar ju inte heller inte. Så en permanent montering har ju många fördelar.
stoffe wrote:
Men det värsta med att inte guida och ha en planet som far omkring är att man måste använda en större del av bildsensorn. Varje kväll så spar jag ca 20-30 GB data som ändå bara är svärta runt planetskivan på att kunna krympa ROI (Region Of Intererst) och bara fånga det som jag är intresserad utav. Så istället för att få kanske 60 GB data så får jag 30-40 GB data med lite mindre filmer. Dessutom så slipper man köra filmen i Castrator för att centrera planeten så inte stackprogrammet ballar ur eftersom planeten är perfekt centrerad på en beskuren film redan från början.
En effekt som man bör ha koll på om man guidar vid planetfoto är bakgrundseffekter som kan uppstå eftersom man inte applicerar flats och darks. Har man inte ett rent plattfält, eller defekta defekta pixlar på sensorn, kan det bli artefakter när dessa hamnar på nästan samma ställe på bilden och inte medelvärdesbildas som de gör när planeten rör sig något över sensorn.
stoffe wrote: Jag vet att just det sistnämnda har varit ett stort problem för dig Johan med en av dina finaste Jupiterbilder.
??

Med min gamla trogna Unitronmontering rör sig planeten lite lagom behangligt över bilden om inte något strular förstås. RA-axeln har på klassiskt Unitronmanér en fjäderbelastad finjustering och obalans är därför något som kan skapa systematisk drift, så det får man parera med motviktsläget.
stoffe wrote:
Väntar med spänning på dem!
stoffe wrote: Att få bort blåstick i efterhand i Photoshop är relativt enkelt men jag tycker det ger bättre resultat när jag väl står där och blandar kanalerna manuellt i Maxim DL redan innan jag tar in bilden i Photoshjop. så det är nästan enklare att göra om själva färgbildskonverteringen. Det är lätt att färgerna drar sig för mycket men allt är förstås upp till var och en att bedöma, allt ser så annorlunda ut på olika skärmar oxå.

Jag gör mina färgbildskonverteringar i Maxim DL och där har jag även gjort en R50% G30% B20% som jag lagt som luminans mot RGB, dvs LRGB med syntetiskt L. Så här ser den ut.

Betydligt behagligare! Varför en sådan luminanskombination?
stoffe wrote:
Det enda jag gjort i Photoshop är skärpning av individuella kanaler. Jag skulle tro att kanske Iris kanske skulle göra det bättre, jag har inte lyckats där ännu med det. Den nya varianten av LRGB kombinering är lite mjukare, jag har inte överskärpt alla detaljer som i bilden högst upp i denna tråd.
Är den andra varianten av bilden sann RGB?

/Johan
Utan att detta ska bli allt för rörigt så skriver jag alla svar här nedan.

Flats tycker jag sällan att man behöver använda för planetfoto, det är ett sånt litet bildfält men möjligheten finns. Däremot darks är ingen dum idé att använda. Både Autostakkert2 och Registax 6 har stöd för darks och flats för planetfoto.

Därav så har jag även svarat på din nästa kommentar ang att planeten driver över fältet. Det kan bli svårt att få stackprogrammet att hitta alla bildrutor på ett bra sätt. Enklast är att man kör filen genom Castrator eller PIPP för att få en centrerad beskuren film som sedan är mycket lättare att stacka.

Att guida ger en viss dithering då planetskivan vandrar om kring lite i centrum på bildsensorn vilket oxå sprider ut fel och ojämna pixlar osv.

Har man ingen modern planetkamera som har stöd för ROI så är det kanske inte lika mycket vinst att guida men förutom att man slipper röra handkontrollen. Men främst pga av att man inte kan beskära bilden direkt när den sparas ner på hårddisken lika hårt pga av att Jupiter far omkring så mycket i synfältet med alla problem som det innebär i efterbehandlingen. Som jag skrev tidigare så spar denna metod mig ca 20-30 GB data per fotokväll av enbart informationslös svärta.

Jag hade förstås helt fel med mitt uttalande om din senaste fina Jupiterbild, det var en väldigt fin bild på Mars som du hade haft problem med en film. Där jag förstod det som att den vandrade över fältet och varken Autostakkert eller Registax kunde hantera den? Ser jag att någon av mina vänner har ett tekniskt problem så vill jag väldigt gärna hjälpa till att lösa det :good: Mina guidemetoder skulle därför kunna avhjälpa denna typ av problem redan när filmen sparas ner på hårddisken.
viewtopic.php?t=8938

När allt funkar bra och guidern jobbar så lägger jag allt krut på det absolut svåraste och det är att fokusera. Där stegar jag 1/1000 millimeter i taget för att försöka hitta perfekt fokus vilket jag sitter och justerar i flera timmar för att hitta det perfekta fokusläget.

Min inflikade obehandlade bild med enbart skärpta R/G/B kanaler är här en R50% G30% B20% RGB som jag kombinerat till en monokrom bild och sedan lagt till som luminans mot RGB dvs en LRGB med syntetisk L kanske man skulle kunna kalla den. Hängde ni med?
Det finns många varianter av bildbehandling, i denna tråd har jag valt att inte publicera någon sann RGB bild alls. I min första tråd med samma bilddata som denna är det alltså en sann RGB utan några konstigheter.

Dax för mig att gå ut igen och starta upp teleskopet för 3-4 timmars fotograferande av Jupiter :)
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Om det är så svårt att fokusera, dessutom har du säkert precis som jag problem att när temperaturen ändras så ändras även fokus. Om man kunde skriva ett litet skript som kontinuerligt ändrade fokusen fram och tillbaks, då skulle det ibland stämma och med lite tur att även seeingen är rätt. Sedan får stackingprogrammet finna de rätta skapra bilderna.

Du har ju byggt din fokusmotor själv och har kanske möjlighet att skriva en liten rutin som ger denna fokus rörelse?

Bara en ide.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”