M51 Malströmsgalaxen - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M51 Malströmsgalaxen - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: 32x 30 sekunder, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Inte ofta jag lägger upp bilder. Men här är en i varje fall. Svårt att hantera ljusföroreningarna där jag bor. Här ser man i varje fall att det är en galax.

Har nu fått runda stjärnor i hörnen om än lite finjusteringar återstår av flatfield correctorn. Det stora problemet är väl hur jag skall få bort allt som sitter i vägen och ger vinjettering, har en plan i varje fall och flatfieldcorrectorn (2.5") tycks precis räcka till för fullformat.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Lars Karlsson

Post by Martin F »

Tjusigt!

Inte lätt att få till något av 30-sekundersexponeringar på M51 så det har du gjort bra! Har du provat något ljusföroreningsfilter?
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Lars Karlsson

Post by bjorsa »

Den ser ut att ge fina runda stjärnor vad för iso tal har du kört med ?
Att fota i stockholm kan ju inte vara lätt med allt ljus jag som bor 10 mil bort ser ju allt ljus från stockholm ,snyggt jobbat
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Bjorsa!
Jag brukar använda iso800 på den här kameran. Men skall jag stacka olika exponeringar kan jag även ha både iso400 och iso1600. Den sista delen har jag dock inte kommit så långt med än.

Ja det är trist med Stockholm och ljuset. Någon dag kanske det blir pengar över för att köpa en monokrom kamera och man därmed kan ta smalbandiga foton. Har ju i o för sig landet utanför Stockholm, men där finns ingen värme eller vatten på vintern.

Jo jag tror den här refraktorn är ganska bra, TS brukar ju vara det. Den här bilden är croppad till APS-C format, men det är för vinjetteringens skull. Stjärnorna är runda om inte perfekt även i hörnorna på fullframe, går säkert att justera bättre. Men först skall jag bygga om mekaniken så att inte vinjetteringen stör så kraftigt och då gör jag någon justerings anordning så jag kan få sensorn i plan med fokusfältet.

Förutom ljusföroreningarna är nog seeingen antagligen väldigt dålig här med husen som läcker ut värme runt omkring, tycker mig ha mätt det till ca 10" bid längre exponeringar. Vid korta exponeringar som jag har vid fokuseringen är det mycket bättre. Det blir kul att en dag testa grejorna under lite mer optimala förhållanden.

Mycket slit för de små prickarna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: M51 Malströmsgalaxen - Lars Karlsson

Post by magnahrl »

Lars!
Jag tycker du fått till det riktigt bra -M51 är vacker, känns som något slags "djup" i bilden. Gott jobbat!!
/Magnus
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Lars Karlsson

Post by AndreasW »

Hej!

Det var inte så illa för bara 15 minuter exponering totalt. Du får ta och samla in lite mer data (hur det nu skall gå till när det är konstant molningt förstås...) så att du kan pressa fram mer detaljer. Vore intressant att se hur resultatet blev om du hade ett par timmar istället för en kvart.

mvh

Andreas
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej!
Tack för alla fina ord om min stackars galax, men man får nog än så länge betrakta det som ett tekniskt experiment, men det går framåt och detalj efter detalj blir löst. Martin, nej jag har inte laborerat med filter än. Men det finns utrymme inuti mina adaptrar för ett 48mm filter, har dock inte gjort något fäste för filter än, för ett enklare experiment går det ju dock att tejpa fast filtret. Fast ett 48m filter kommer tyvärr ge vinjettering och det är ju något som jag bekämpar nu.

Guidningen med kameran fungerar som en klocka och fokusmotorn fungerar som en dröm, tajtade åt axellåsningen som hade släppt lite och efter det blev det ännu bättre.

De mekaniska adaptrarna står på tur att åtgärdas så vinjetteringen reduceras, sedan blir det väl till att köpa en bättre kamera, lägre brus och lite mindre pixlar så att optiken utnyttjas bättre. Där är en Sony A7 en stark kandidat, behöver bara få bekräftat att styrprogrammet kommer fungera med den och sedan ett fyndpris på en sådan.

På ett så här litet objekt hade det varit kul att testa med en pixeltät kamera, till ex. Sony A7R på 35Mpix. Visserligen har väl den dålig dynamik men det skulle verkligen avslöja vad refraktorn kan leverera i upplösning om man var på en mörk plats med lugn atmosfär.

Har jag tur att det blir en riktigt mörk kväll här kanske jag kan gå upp till 60 sekunders exponeringar, får man hålla på några timmar så så kommer bruset drastiskt ned. Det gäller dock att hokeybanan inte har tänt sina strålkastare, när de är tända vilke de tyvärr är ganska ofta är blir himmeln alldeles orange.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”