Månen - Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Månen - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering:
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Vet inte om den här bilden platsar här på Astronet, men den visar månen nu den 21 mars när denna, Mars och Venus stod i konjunktion strax bredvid varandra (bara månen syns dock på bilden). Bilden visar ett Disablot, dvs en ceremoni inom forn sed som jag hade förmånen att få delta i.

Forn sed är en nutida andlig tradition byggande på förkristna nordiska traditioner som hedendom, asatro och folktro. De högtider som firas följer årstidernas växlingar där gudar och makter kan ses som manifestationer av naturkrafterna. Naturvetare som jag gissar många här på Astronet är :-)

Forn sed kan därför ses som en naturreligion och det handlar för många utövare om ett återupptäckande av ett andligt arv som förändrat sig till nutid genom århundraden (inte om att återskapa en vikingatida religion).

Planeterna Mars och Venus namn är ju exempel på nutida rester av en sådan andlighet då dessa var gudar inom den romerska mytologin (inte alls olik asatron) och planeterna är yttringar av naturkrafterna. Mars var Venus älskare och denna natt träffades de på himlavalvet :-)

Om någon är intresserad finns fler bilder på min hemsida/blogg.

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Return to “Bilder”