M42 Orion nebula - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M42 Orion nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orion nebula
Exponering: 65*2min + 48*3min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: Omarbetning av "gamla" data, nu med Scott Rosens metod för LLRGB-behandling av DSLR-bilder. Jag kan själv tycka att denna kanske blev lite "over the top" men fascinerande att man kan få ut så mycket nebulositet ur datat och ändå hålla nere brusnivåerna så väl. Vissa negativa effekter uppstår ju såklart, men jag tänker inte peka ut dem direkt :-)
65*120s och 48*180s, totalt ca 4,5 timmar, tagna under 3 olika kvällar.

Bilden är ganska hårt beskuren eftersom jag haft olika orientering på kameran vid de tre tillfällena. Slutlig bild ca 7,6 Mp kvar av ursprungliga 12 Mp.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: M42 Orion nebula - Martin Fransson

Post by Lars-Gunnar »

Mycket läcker bild, snyggt jobbat

Jag gillar när "röken" runt omkring börjar framträda

/LG
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M42 Orion nebula - Martin Fransson

Post by timokarhula »

Fin bild! Kan ni se Kaninen mellan M43 och Running Man?

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M42 Orion nebula - Martin Fransson

Post by Peter R »

Du gör rätt i att inte peka ut några eventuella brister, jag tycker att det är en strålande, välbalanserad och spännande bild :good:

/*Peter R
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M42 Orion nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

timokarhula wrote:Fin bild! Kan ni se Kaninen mellan M43 och Running Man?

/Timo K
Tack! och ja, jag ser kaninen :)
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M42 Orion nebula - Martin Fransson

Post by Init4theimaging »

Hej Martin.

Mycket trevligt resultat, och inte alls "over the top" som jag ser det.
Tror du skulle se liknande resultat med 10 min subbar men utan de negativa effekter som LLRGB med Screen Mask Invert kan ge.
Nu har ju 10min subs sina egna utmaningar, men dammet i det här området är mer framträdande jämfört med tex. ifn vid M81 M82 och tittar fram ganska lätt.

Mvh,
Daniel
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: M42 Orion nebula - Martin Fransson

Post by AndreasW »

Hej!

Riktigt läcker bild! Det är dock lite för ljust i rummet där jag sitter nu för att kunna se den ordentligt (laptopskärmen är en spegel...) så jag får kolla mer ikväll. Har sett Scott Rosens metoder men aldrig tagit mig tiden att gå igenom dem ordentligt och prova själv. Efter att ha sett ditt resultat kanske man skulle ta och prova själv.

mvh

Andreas
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M42 Orion nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

Tack för era kommentarer! Ja, det är en tidskrävande metod och man får enligt mig en del negativa effekter med ScreenMaskInvert men brusnivåerna blir härligt låga. Jag har fått fram liknande mängd stoft med traditionell stretching men med gräsligt brus som följd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M42 Orion nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

Init4theimaging wrote:Hej Martin.

Mycket trevligt resultat, och inte alls "over the top" som jag ser det.
Tror du skulle se liknande resultat med 10 min subbar men utan de negativa effekter som LLRGB med Screen Mask Invert kan ge.
Nu har ju 10min subs sina egna utmaningar, men dammet i det här området är mer framträdande jämfört med tex. ifn vid M81 M82 och tittar fram ganska lätt.

Mvh,
Daniel
Tack! 10 min subbar har jag provat på Irisnebulosan med gott resultat men jag behöver fler! Vill gärna slippa för mkt Screen Mask Invert. Den kräver enormt mycket kloning och arbete för att inte ge leopardfläckig look samt ljusa ringar runt stjärnor. Det är lite sånt jag tycker mig se i min bild.

Tyvärr kan jag inte köra 10 min på Orion pga ljusförorening åt det hållet. Kan ju sänka ISO från 800 till 400 kanske men vet inte om det ger någon nettoeffekt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Return to “Bilder”