M42 Orionnebulosan - Mikael Mårtensson

Bilder från galleriet
Post Reply
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

M42 Orionnebulosan - Mikael Mårtensson

Post by mikael »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 27*300 s + 27*30 s
Fotograf: Mikael Mårtensson
Teleskop: Megrez 90 med 0.8 reducer
Kamera: Canon EOS 350D
Kommentar: Första bilden jag lägger upp på väldigt länge. Kombinerad gammal data från 2012 och ny från december 2014. Första gången jag gör allt i Linux, och dessutom på en 10" datorskärm. Align, stack och lätt arcsinh-stretch i Iris. Kurvor i Rawtherapee och slutligen kombinering av lång och kort exponering i Krita med hjälp av masker i två steg. Svårt att få ut rätt färg tycker jag.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Mikael Mårtensson

Post by Martin F »

Jag tycker du har fått till en fin bild med "naturligt" utseende. Inte för hårt stretchad. Kan inte ens föreställa mig hur du gjort eftersom jag inte känner igen ett enda av programmen, aldrig provat Linux och skulle dö om jag tvingades jobba med en 10" skärm ;)

Möjligen att färgerna drar lite åt det gröna hållet?
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Mikael Mårtensson

Post by mikael »

Tack för kommentar! Ja den kanske är lite grön. Ska gå igenom bilden en gång till nu när jag har fått tillgång till lite större skärm.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M42 Orionnebulosan - Mikael Mårtensson

Post by stoffe »

Har du några tutorials som du följt? Det är fin bild du tagit! Jag kör oxå helst Linux och har än så länge bara Iraf installerat.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Mikael Mårtensson

Post by mikael »

Hej!

Nu har jag laddat upp en något mindre grön bild.

För förbehandlingen (darks, bias, align, stack) brukar jag följa "DSLR roadmap" och sedan kan bakgrunden behövas jämnas ut (Remove the gradient of the sky background). Annars följer jag inga tutorials.

Jag måste säga att Rawtherapee imponerar på mig. Det går inte att hålla på med masker och grejer men för färgbalans, streching och brusreduktion gillar jag det starkt. Speciellt "Parametric"-funktionen på RGB-kurvorna.

Maskningen av centrala regionen gjorde jag i Krita. Det tog någon timme att lära sig eftersom det skiljer sig från Photoshop men jag tycker att det presterar riktigt bra.

Både Rawtherappe och Krita finns i "Software center" på Ubuntu (och Lubuntu som jag kör på denna lilla datorn).
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M42 Orionnebulosan - Mikael Mårtensson

Post by stoffe »

Aha tack, men jag kör ju CCD nu förtiden. Är det samma förfarande där? Jag får filerna som fitsfiler.

Det är ju liknande mjukvaruträd i Linux Mint som i Ubuntu. Ska kika i Synaptic och se om det finns något att köra där.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Mikael Mårtensson

Post by mikael »

Med fits så börjar du direkt med kalibrering. Kolla "Preprocessing of grey level images" en bit ner på denna sida: http://www.astrosurf.com/~buil/us/iris/iris.htm. Iris finns bara till Windows så det måste du köra via Wine eller PlayOnLinux. Rawtherapee och Krita finns säkert till Mint, annars kan du ladda ner källkoden och kompilera själv.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se

Return to “Bilder”