Obskväll på Rossö

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Obskväll på Rossö

Post by Torbjörn »

Igår kväll åkte jag ut till Rossö söder om Strömstad för att obsa djuprymdobjekt. När jag körde dit såg jag Venus som syntes fint. Det visade sig att det skulle bli en strulig men intressant kväll. Till att börja med så var vägarna glashala. När jag riggade upp C8:an konstaterade jag att den fem dagar gamla Månen gav mer månsken än jag hade räknat med och det var inte bra, inte heller att det började bildas markdimma.

Jag skruvade på f/6.3 fokalreduceraren, satte i mitt 24 mm Baader Hyperion-okular som var det som jag huvudsakligen använde under kvällen och började obsa strax efter 18.

M42/M43 när Orion är uppe bara måste man ju beundra denna skönhet. Allra bäst syntes M42/M43 med UHC-filter
M78 här hade vi de vanliga bilstrålkastarna i dimma.
NGC 1980 när jag ändå var i krokarna så tog jag en titt på detta vackra kluster, någon nebulositet i klustret såg jag dock knappt. Möjligen någon liten antydan.
NGC 2024 Flamnebulosan gäckade den här kvällen med. Försökte under upprepade gånger hitta den under kvällen utan filter, med UHC/OIII-filter, och med olika förstoringar utan att lyckas. Såg ingen nebulosa. Nästa gång jag försöker tänkar jag testa med min 90 mm f/10 refraktor istället. Den kanske har lite bättre kontrast med tanke på den närbelägna Zeta Orionis. Lustig nebulosa det här! Jag har lyckats fotografera den men har aldrig sett den.

NGC 2237 jag tittade förgäves efter Rosettnebulosan. Klustret NGC 2244 i nebulosans mitt syntes mycket fint men ingen nebulosa, jag provade med både UHC- och OIII-filter men såg ingen nebulositet. Funderade på om ett wide-field instrument med UHC-filter vore bättre. När jag ändå höll på passade jag på att titta på NGC 2244 med 15x70-kikare, vägledd av teleskoptubens riktning. Ingen nebulosa med kikaren heller.
NGC 2185 syntes inte

IC 5146 jag såg den mörka nebulosan B168 men inte IC 5146 Cocoon nebula. B168 såg ut som ett svart område eller hål i vintergatan.
NGC 6888 lyckades inte se Crescent nebula.
NGC 7044 jag såg en liten Y-formad grupp stjärnor, som jag skissade av, på ungefär den plats där NGC 7044 borde befinna sig men det liknade inte NGC 7044 tillräckligt mycket så jag anser inte att jag såg den.

NGC 908 i Cetus syntes inte
NGC 247 befann sig nere i träden så den syntes inte heller
IC 1613 syntes inte

M79 i Lepus syntes ganska skapligt
NGC 1964 såg jag inte. Försökte titta i området med olika förstoring men kunde inte urskilja något som såg ut som en liten galax.

NGC 2204 i Canis Major. De ljusstarkaste stjärnorna syntes och jag skissade av dem. De ser ut som en slags skev romb med ytterligare en stjärna som ligger utanför den tänkta romben.

Jag fortsatte att leta efter NGC 2024 Flamnebulosan och NGC 2237 Rosettnebulosan under kvällen. Förhållandena förbättrades men nedisning och imbildning var stora problem. På min justerbara stol blev stålrören nedisade så sitsen åkte iväg och jag höll på att åka i backen. För att få bort imman på lins och okular fick jag använda 12 V hårtork så mycket att jag till sist fick slut på ström och fick lägga ner och åka hem. Det sista jag tittade på genom imman var Jupiter som säkert hade varit trevlig att se på om jag kunnat få bort imman.

Summa summarum så obsade jag NGC 2204 och B168 för första gången och NGC 2244 för första gången med kikare.

Dagens astrotips: Ta med tillräckligt stora batterier :D

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Obskväll på Rossö

Post by timokarhula »

Kul observationsrapport. Några kommentarer:

>M78 här hade vi de vanliga bilstrålkastarna i dimma.

Bra beskrivning!

>NGC 2237 jag tittade förgäves efter Rosettnebulosan.

Här störde nog månskenet för mycket.

>NGC 7044 jag såg en liten Y-formad grupp stjärnor, som jag skissade av, på ungefär den plats där NGC 7044 borde befinna sig men det liknade inte NGC 7044 tillräckligt mycket så jag anser inte att jag såg den.

Kan du identifiera dina nedtecknade stjärnor med planetarieprogram? Då kan du avgöra om du tittar I de rätta krokarna. Helst ska förstås stjärnorna vara hopliknande.

>IC 1613 syntes inte

Den kan du glömma. Kräver totalt mörker och perfekt himmel.

>Jag fortsatte att leta efter NGC 2024 Flamnebulosan och NGC 2237 Rosettnebulosan under kvällen.

De ska vi få bukt med på VSP!

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Obskväll på Rossö

Post by Torbjörn »

Ja det blir nya friska tag med NGC 2024, NGC 2237 mm på VSP. Medförande ett stort batteri så att man inte sitter där urladdad mitt i natten :D

Kvällen blev väl kanske inte riktigt vad jag hade trott, hade inte riktigt räknat med månskenet men jag identifierade i alla fall NGC 2204 i Canis Major som jag säkerligen sett förut men inte lyckades identifiera den gången. Skall återkomma med en mycket simpel skiss när jag scannat och spegelvänt den. Man såg bara de ljusstarkaste stjärnorna som bildade en skev romb.

Innan jag åkte hem mätte jag himlen till 20,58 med min SQM-L och det är inget vidare för att vara på den platsen.

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Obskväll på Rossö

Post by mikaelanderlund »

Kul rapport som beskriver vedermödorna man kan råka utför en fuktig kall vinternatt. Hårtork tycker jag inte är någon hit och jag använder inte min så ofta längre. Har du inga värmeband? De fungerar mycket bättre och drar mindre ström. Stora utbredda nebulosor i månsken är en visuell mardröm. Jag har alltid haft svårt för större ljussvaga nebulosor och kanske detta beror på att synfältet i min SCT är begränsat. Mindre nebulosor och planetariska nebulosor brukar inte vara några problem. Rosettnebulosan är svår pga av sin storlek men jag har själv bockat av den med min 11 tummar. IC 1613 är svår och jag gjorde senast ett misslyckat försök 2012. Cocoon nebulosan är också svår men den är avbockad 2009. Med det vädret vi har i Skåne lär jag inte få mycket nytt stjärnglitter i min samling :D .
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Obskväll på Rossö

Post by Timaoes »

Tackar också för rapporten. Kämpade själv med fukten igår. Jag förvarar mina dobbar i en ouppvärmd bod och för att hålla fukten borta har jag alltid en svag glödlampa tänd under primären på 16"aren. Nu hade lampan gått så det var imma redan när jag började. Men så är det ibland.

Jag har också en samling omöjliga objekt som jag tar med mig till VSP. Är det fina förhållanden, vilket det har varit 4 av de 5 gånger jag varit där, så är objekt som är omöjliga hemma en baggis där uppe. Rosetten ska till exempel inte vara några problem.

/Johan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Obskväll på Rossö

Post by Torbjörn »

@ Mikael
Nej jag har inga värmeband men efter den här kvällen så funderar jag på att skaffa det för dels drar det en himla massa ström att köra hårtork och dessutom så är det ett tråkigt avbrott när man kan göra roligare saker.

@ Johan
Vi får hålla tummarna för VSP. Hade varit kul att ses där uppe. Jag tar med mig en lista på trevliga objekt att leta efter uppe i mörkaste Värmland. NGC 2024 och Rosettnebulosan står högt upp på den!

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Obskväll på Rossö

Post by Katarina H »

Trevlig läsning!!! M-objektet i Lepus har jag jagat i helgen (också). Förgäves. Grattis!!! Fortsätt berätta om dina obs-kvällar! Själv har jag provat på att obsa med 11x56 på ett gammalt videostativ (velbon D700) och det har varit riktigt angenämt. Testade skatta mina 3 variabler och jag får se om de duger, fick känslan att det blev mer spretigt men det kanske bara var tillfällig osäkerhet (och givetvis lurigt att i huvudet spegelvända mina refraktoranpassade kartor). Det är det som är så kul med variabler också.. Man får nästan vänta i någon vecka för att se hur bra ens obsar stämde. Som sagt, fortsätt rapportera och alltid kul att höra om vedermödor - också!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Obskväll på Rossö

Post by Torbjörn »

Tackar! M79 och M93 är ju rätt sydliga objekt som är lite känsliga för horisontdis och ljusföroreningar i söder. Jag såg dem som allra finast 2014-12-20 en bra kväll ute på Orust. M79 var inte lika fin igår men det var inga höjdarförhållanden då heller.

Första gången jag såg M79 var ute i Ucklum och den såg då ut som en otydlig dimfläck i ljusföroreningarna över Kungälv/Göteborg. M93 ligger ungefär lika långt söderut och är ett vackert trekantigt kluster. Har för mig att det också var i Ucklum första gången.

Du lär hitta dem förr eller senare. Med 8 tum är de ganska lätta om förhållandena är skapliga, problemet är snarare att hitta en vettig "sydhorisontobsplats". Jag kan inte se dem härifrån huset, kan se ner till ungefär M41 när den sniker över trädtopparna.

Det är guld värt att sätta en kikare på stativ, man ser så otroligt mycket bättre då. Jag kan till nöds hålla min 15x70 utan stativ men det blir otroligt mycket bättre när jag sätter den på kamerastativ. Måste vara perfekt för variabelstudier, att ha kikaren på stativ och kunna skatta variabeln under stabila förhållanden.

Jag återkommer :D

/Torbjörn

Return to “Observationer”