Mars, Neptunus, Venus och Merkurius - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Mars, Neptunus, Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars, Neptunus, Venus och Merkurius
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 16-35/2,8 MkII
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Ikväll öppnade sig himmeln precis i skymningen och jag lyckades fånga 4 planeter och månskäran som följde kort efter att Solen hade gått ner.
Till höger syns Delfinen.
Nu har molnen på nytt täckt hela himmeln.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars, Neptunus, Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by Peter R »

_MG_2504-4bH.jpg
_MG_2504-4bH.jpg (474.67 KiB) Viewed 4056 times
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mars, Neptunus, Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by stoffe »

Snyggt fångat! Kul att Zodiaken syns så tydligt, alla planeter och månen ligger på en linje :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mars, Neptunus, Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Vackert foto Peter! Måste tyvärr meddela att det inte är Neptunus som lyser så starkt bredvid Mars, utan den 3.2 magnituder ljusare sigma Aquarii som ikväll låg 40' under Neptunus. Kanske Neptunus syns i en förstoring av bilden?Merkurius var en bra fångst för den närmar sig solen och blir svagare för varje kväll.

Det stämmer att molnen täckte snabbt himlen, även i Västerås. Jag åkte efter jobbet till Åkesta observatorium, riggade upp 10-tums Ritchey-Crétien teleskopet och knappade in koordinaterna för komet 15P/Finlay. Ser man på, molnskäran och kometen försvann precis då bakom molnen. Det var det det!

/Timo K
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Mars, Neptunus, Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by Frost »

välldigt fina bilder du tar på stockholm
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Mars, Neptunus, Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by Martin F »

Det där var en riktigt snygg bild! Välkomponerad både med avseende på himlen och staden och tagen precis vid rätt tidpunkt då himlens ljushet balanserar ljuset från staden. Snyggt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars, Neptunus, Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack för alla kommentarer :D
Vackert foto Peter! Måste tyvärr meddela att det inte är Neptunus som lyser så starkt bredvid Mars, utan den 3.2 magnituder ljusare sigma Aquarii som ikväll låg 40' under Neptunus. Kanske Neptunus syns i en förstoring av bilden?Merkurius var en bra fångst för den närmar sig solen och blir svagare för varje kväll.

Det stämmer att molnen täckte snabbt himlen, även i Västerås. Jag åkte efter jobbet till Åkesta observatorium, riggade upp 10-tums Ritchey-Crétien teleskopet och knappade in koordinaterna för komet 15P/Finlay. Ser man på, molnskäran och kometen försvann precis då bakom molnen. Det var det det! :D
Hej Timo, mycket observant som vanligt.
Här är en bild som jag tog ca 30 minuter senare med 200 mm och där sigma Aquarii syns nedanför Neptunus.
Mars - Neptunus - sigma Aquarii
Mars - Neptunus - sigma Aquarii
_MG_2567x4-2M beskuren.jpg (275.2 KiB) Viewed 4085 times
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mars, Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Snyggt! Jag såg inte själva Neptunus på originalbilden men den skulle ju förstås vara bredvid dess annotation. I förstoringen syns Neptunus hur bra som helst i samma synfält som Mars. Pga väderleken missade jag Mars och Neptunus konjunktion och de skulle då ha synts samtidigt I teleskopet.

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars, Neptunus, Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by Peter R »

Snyggt! Jag såg inte själva Neptunus på originalbilden men den skulle ju förstås vara bredvid dess annotation. I förstoringen syns Neptunus hur bra som helst i samma synfält som Mars.
Jag har kopierat in närområdet runt Neptunus i bilden så att även planeten syns nu, om än väldigt svagt.
Pga väderleken missade jag Mars och Neptunus konjunktion och de skulle då ha synts samtidigt I teleskopet.
Den 20:e var det nymåne och det fanns en möjlighet att kunna fånga en rekordliten Danjonmåne både vid gryningen och skymningen, motsvarande den jag beskrev 2013 viewtopic.php?t=7123 .Men himmeln var naturligtvis heltäckt, liksom vid alla tidigare år när tillfället har dykt upp.

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mars, Neptunus, Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Den 21 december såg jag Danjon-månen, 18 timmar 30 minuter före ny. Nästa kväll fanns en möjlighet att se den extremt unga månskäran men det kände jag inte till. Jag har för mig att det var molnigt åt väster då vid solnedgången. Om jag hade sett den unga månskäran skulle det ha blivit världsrekord med avseende på kortaste tiden mellan opposing crescents (att se månskäran före nymåne och månskäran efter nymåne nästa kväll)! Månen gick ned då hela 1 timme 14 minuter efter solen vilket ju onekligen låter observerbart. Anledningen varför det är speciellt gynnsamt att se 'motstående månskäror' från våra breddgrader är de sena soluppgångarna och tidiga solnedgångarna på vintern vilket medför ovanligt kort tid mellan gamla och nya månskäran.

/Timo K

Return to “Bilder”