Bättre upplösning med Drizzle ?
Posted: 2015-01-20 22:45:30
Mitt system är kraftigt undersamplat, alltså stora pixlar relativt teleskopets upplösning. D130mm, f 683mm, 8.2my. Det är ju en fördel att det samlar många fotoner snabbt men mindre bra att man förlorar upplösning. Man kan återvinna det man förlorat delvis i upplösning med Drizzleteknik som ni säkert läst om. Ett alternativ är kamera med mindre pixlar, men ger sämre dynamik. Ett annat är längre fokallängd och att man tar mosaikbilder. Alla har sina för och nackdelar för att nå målet, stor bildvinkel och hög upplösning, kompakt.
Jag har från samma 55 bilder a 30 sekunder iso800 bearbetat de på lite olika sätt vid stackningen, dessutom både i DSS och Fitswork. Bilderna är tagna med ditheringstyrning av monteringen för att maximera effekten av Drizzle. Efter att jag stackat bilderna i DSS har jag vidare bearbetat de i Fitswork. Möjligheten att göra detta i DSS är nära obefintligt.
För att nämna något om DSS, Deep Sky Stacker. Jag har haft lite problem med detta program, den har något hyss för sig med röda kanalen och i vis mån den blå. Den gör något med nivån som inte verkar gå att kontrollera, verkar vara förknippat med min Canon 5D. Det är lite märkligt eftersom DSS använder samma DCRAW som Fitswork. I Fitswork har man dock möjligheten att läsa ut rawbilden utan intern skalning, det är antagligen här problemet ligger. DSS har ju också DCRAW inbyggt medans i Fitswork ligger den som en separat fil.
Så här yttrar det sig, se hur den röda kanalen breder ut sig i histogrammet eftersom den skalats fel. Jag har satt röd till 1.5 i gain och blå till 1.9, det är satt i DSS raw settings. Är ganska lätt att korrigera efteråt i Fitswork, skalar om den röda kanalen till 50% efter att bilden läst in. Fitswork har o andra sidan lite problem när den stackar att skilja på heta pixlar och stjärnor.
En liten parantes bara, men jag ville visa hur Fitswork respektive DSS hanterar Drizzle och kunna jämföra under samma förhållande.
Om det skall vara exakt jämförbart är det viktigt att alla bilder behandlats exakt lika. Det är svårt men har nog lyckats ganska bra.
Hela dynamiken har tagits med och samma kraftiga gamma på alla, saturation har ökats något. Svartnivån har jag försökt få lika på alla. Bilderna är ett 900x900 utsnitt ur en 12 Mpixbild. Utsnittet är taget från centrum av bilden.
Här har alla bilderna stackats med sigma rejection i Fitswork.
Här har alla bilderna stackats med sigma rejection i DSS.
Här har alla bilderna stackats med Drizzle i Fitswork.
Här har alla bilderna stackats med Drizzle i DSS.
Den variant av Drizzle jag använt är den när man återskapar färg upplösningen i en DSLR kamera. Den slutliga bilden är i samma storlek som den ursprungliga men däremot är varje färgplan med full upplösning istället som ungefär halva det blir vid vanlig interpolering.
Har man en monokrom kamera använder man den normala Drizzling tekniken och dubblar upplösningen för hela bilden, blir alltså 4 gånger så stor. Men fortfarande gäller att den aldrig överstiger optikens upplösning, alltså bara bra för undersamplade bilder. En nackdel med Drizzle är att den inte undertrycker statiska störningar och satellitespår lika bra som till ex. Sigma clippning.
Här följer några 5x uppzoomningar av ovanstående bilder: Överst, Fitswork med standard stackning och under med Drizzle.
Överst, DSS med standard stackning och under med Drizzle.
Ta det med en nypa salt för det är väldigt känsligt på att alla bilder blivit lika behandlade. Men visst ser Fitswork Drizzle trevlig ut, i Fitswork kallas metoden för "Bayer special". Man ser dock att svartnivån hamnat något högre på denna bild vilket påverkar det visuella intrycket. Det finns många inställningsmöjligheter i båda prorgrammen så man kanske får lika resultat om man finlirar med inställningarna, dock att Drizzle bör ge högre upplösning relativt interpolering vid stackningsprocessen.
/Lars
Jag har från samma 55 bilder a 30 sekunder iso800 bearbetat de på lite olika sätt vid stackningen, dessutom både i DSS och Fitswork. Bilderna är tagna med ditheringstyrning av monteringen för att maximera effekten av Drizzle. Efter att jag stackat bilderna i DSS har jag vidare bearbetat de i Fitswork. Möjligheten att göra detta i DSS är nära obefintligt.
För att nämna något om DSS, Deep Sky Stacker. Jag har haft lite problem med detta program, den har något hyss för sig med röda kanalen och i vis mån den blå. Den gör något med nivån som inte verkar gå att kontrollera, verkar vara förknippat med min Canon 5D. Det är lite märkligt eftersom DSS använder samma DCRAW som Fitswork. I Fitswork har man dock möjligheten att läsa ut rawbilden utan intern skalning, det är antagligen här problemet ligger. DSS har ju också DCRAW inbyggt medans i Fitswork ligger den som en separat fil.
Så här yttrar det sig, se hur den röda kanalen breder ut sig i histogrammet eftersom den skalats fel. Jag har satt röd till 1.5 i gain och blå till 1.9, det är satt i DSS raw settings. Är ganska lätt att korrigera efteråt i Fitswork, skalar om den röda kanalen till 50% efter att bilden läst in. Fitswork har o andra sidan lite problem när den stackar att skilja på heta pixlar och stjärnor.
En liten parantes bara, men jag ville visa hur Fitswork respektive DSS hanterar Drizzle och kunna jämföra under samma förhållande.
Om det skall vara exakt jämförbart är det viktigt att alla bilder behandlats exakt lika. Det är svårt men har nog lyckats ganska bra.
Hela dynamiken har tagits med och samma kraftiga gamma på alla, saturation har ökats något. Svartnivån har jag försökt få lika på alla. Bilderna är ett 900x900 utsnitt ur en 12 Mpixbild. Utsnittet är taget från centrum av bilden.
Här har alla bilderna stackats med sigma rejection i Fitswork.
Här har alla bilderna stackats med sigma rejection i DSS.
Här har alla bilderna stackats med Drizzle i Fitswork.
Här har alla bilderna stackats med Drizzle i DSS.
Den variant av Drizzle jag använt är den när man återskapar färg upplösningen i en DSLR kamera. Den slutliga bilden är i samma storlek som den ursprungliga men däremot är varje färgplan med full upplösning istället som ungefär halva det blir vid vanlig interpolering.
Har man en monokrom kamera använder man den normala Drizzling tekniken och dubblar upplösningen för hela bilden, blir alltså 4 gånger så stor. Men fortfarande gäller att den aldrig överstiger optikens upplösning, alltså bara bra för undersamplade bilder. En nackdel med Drizzle är att den inte undertrycker statiska störningar och satellitespår lika bra som till ex. Sigma clippning.
Här följer några 5x uppzoomningar av ovanstående bilder: Överst, Fitswork med standard stackning och under med Drizzle.
Överst, DSS med standard stackning och under med Drizzle.
Ta det med en nypa salt för det är väldigt känsligt på att alla bilder blivit lika behandlade. Men visst ser Fitswork Drizzle trevlig ut, i Fitswork kallas metoden för "Bayer special". Man ser dock att svartnivån hamnat något högre på denna bild vilket påverkar det visuella intrycket. Det finns många inställningsmöjligheter i båda prorgrammen så man kanske får lika resultat om man finlirar med inställningarna, dock att Drizzle bör ge högre upplösning relativt interpolering vid stackningsprocessen.
/Lars