Venus och Merkurius - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus och Merkurius
Exponering: 1 sek bl.4 Iso 1.600
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 70-200/2,8
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Venus och Merkurius lyste fantastiskt vackert mindre än 1° ovanför horisonten och med en separation av endast 2°.
Det här var det enda tillfället med klart väder så jag chansade trots den starka vinden.
Jag tittade även på dem med 7x50 kikare.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Stilig bild Peter :) Jag såg själv Venus fint ute över Hakefjorden i fredags men det var aningen för ljust för att jag skulle se Merkurius.

Jag gillar hela sammansättningen av bilden där man man ser planeterna över staden.

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by mikaelanderlund »

Merkurius gör en alltid glad!

:)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by Katarina H »

Underbar bild! Fint med tre grundfärgerna rött, gult och blått. Byggnader gör du så vackra i dina bilder. En kyrka, tre planeter och en stad. Och väl människor i staden. Vackert!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus och Merkurius - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack :D
så här långt känns januari som en upprepning av förra året med extremt få observationer och inte en enda på Jupiter så här långt.
Därför blev jag väldigt glad när jag fick syn på Venus och Merkurius i skymningen och lyckades fånga några bilder trotts den hårda blåsten.
Merkurius gör en alltid glad!
Ja, Merkurius gör en alltid glad! Kul uttryckt, men jag tycker man blir glad av att återse de flesta planeter som man har följt under många år, som Marsoppositionerna som inträffar vartannat år eller Merkurius maximala elongation.
Är det en orange 14" Celestron som du poserar vid på profilbilden?
Underbar bild! Fint med tre grundfärgerna rött, gult och blått. Byggnader gör du så vackra i dina bilder. En kyrka, tre planeter och en stad. Och väl människor i staden. Vackert!
Tack Katarina :D
Jag tog några bilder ända tills planeterna försvann under horisonten på var sin sida om kyrktornet, men då hade allt blått försvunnit från himmeln och allt natriumljus från Essingeleden tar över bilden. Det gör det väldigt svårt att få till en snygg färgbalans när allting är orangebrunt så jag föredrog denna.

Igår och ikväll fanns det en chans att fånga merkurius, Venus, en väldigt tunn månskära samt Mars och Uranus 10° högre upp... men det har snöat istället.

/*Peter R

Return to “Bilder”