C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2014 Q2 Lovejoy
Exponering: 4*2min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: ISO 800, stackad i DSS (vanlig stackning).
Provade flera olika varianter, både i DSS och PI, med fler subs men fick inte några bra resultat. Framförallt blev svansen för diffus. Med lite tur kan jag pröva ikväll igen. Då testar jag kanske kortare exponeringar och stackar fler.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Post by gost »

Snyggt Martin. Ett smart drag att stacka färre bilder. Jag hoppas på klart väder snart så skall jag också testa att köra lite kortare exponeringar försatt se om svansen går att få skarpare.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by Martin F »

Tack Göran! Hade tänkte ge mig ut idag men vädret ville inte samarbeta. Jag tror att du gjorde rätt som körde 30-sekundare. Jag funderade på att köra såna, på lite högre ISO och kanske hålla mig till ca 10 minuters total tid. Får se om det blir nån mer chans.
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by AndreasW »

Martin F wrote:Ny bild i galleriet
Objekt: C/2014 Q2 Lovejoy
Exponering: 4*2min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: ISO 800, stackad i DSS (vanlig stackning).
Provade flera olika varianter, både i DSS och PI, med fler subs men fick inte några bra resultat. Framförallt blev svansen för diffus. Med lite tur kan jag pröva ikväll igen. Då testar jag kanske kortare exponeringar och stackar fler.
Snyggt! Mycket du fått fram på bara 8 minuter. Om jag förstår dig rätt så har du bara kört vanlig stackning i DSS och inte kometstackning? Då antar jag att man inte kan ha fler subbar eftersom kometen rör sig relativt stjärnorna (vilka DSS alignar på vid vanlig stackning). Men om du använder kometstackning borde du väll kunna använda fler subbar och ändå få skarp svans? Har du prövat det?

Har själv samlat in lite kometbilder också men inte hunnit processa dem. Blir väldigt nyfiken på hur de skall bli när man ser andras bilder.

mvh

Andreas
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by Präriefoten »

Den här bilden är mycket vacker.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by Martin F »

AndreasW wrote:
Snyggt! Mycket du fått fram på bara 8 minuter. Om jag förstår dig rätt så har du bara kört vanlig stackning i DSS och inte kometstackning? Då antar jag att man inte kan ha fler subbar eftersom kometen rör sig relativt stjärnorna (vilka DSS alignar på vid vanlig stackning). Men om du använder kometstackning borde du väll kunna använda fler subbar och ändå få skarp svans? Har du prövat det?

Har själv samlat in lite kometbilder också men inte hunnit processa dem. Blir väldigt nyfiken på hur de skall bli när man ser andras bilder.

mvh

Andreas
Nej, det gick inte med mer än 4 subbar när jag körde vanlig stacking. Testar med comet stacking just nu med 8 subbar. Märkte dock när jag testade i PI med comet align att svansen inte blir lika distinkt med många subbar.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by gost »

Martin F wrote:Tack Göran! Hade tänkte ge mig ut idag men vädret ville inte samarbeta. Jag tror att du gjorde rätt som körde 30-sekundare. Jag funderade på att köra såna, på lite högre ISO och kanske hålla mig till ca 10 minuters total tid. Får se om det blir nån mer chans.
Jag skall vid tillfälle testa att stacka lite färre bilder av mina 30 sekundare för att se hur det blir då. Försökte ikväll igen men molnen drog tyvärr in, men jag hann i alla fall konstatera att kometen såg väldigt mycket bättre ut nu med en tydligare svans.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by Martin F »

gost wrote: Jag skall vid tillfälle testa att stacka lite färre bilder av mina 30 sekundare för att se hur det blir då. Försökte ikväll igen men molnen drog tyvärr in, men jag hann i alla fall konstatera att kometen såg väldigt mycket bättre ut nu med en tydligare svans.
Typiskt! Jag som hade tänkt fota den ikväll och så drog det in snöstorm istället. Så sent som i morse påstods det bli en klar natt här.
Jag kan också meddela att comet+stars inte funkade alls när man stackade i DSS. Blev inte bra tycker jag.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by ragge »

Fantastiskt bra resultat Martin !
Fattar inte hur DSS kan aligna både komet och stjärnor när det diffar 8 minuter på intervallet.
Håller själv på och försöker stacka 30- samt 60-sekunders subbar. Går inget vidare, men kan bero på dåligt material (fotat i stadsmiljö).
/Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by Martin F »

Jag tror DSS stackat på stjärnorna och att kometens huvud är stort nog för att dölja de 8 minuterna. Kör jag fler subbar syns det direkt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

DSS: läge, Comet and star stacking.

Vid den speciella typ av stackning gör DSS två stackningar. En för stjärnorna och en för kometen.

Viktigt:
Den för kometen behöver man märka ut på varje bild var centrum av kometen är, DSS kan inte hitta den själv. Man kan också bara ange vid första och sista bilden om bilderna är tidsstämplade så kan DSS räkna ut var kometen skall befinns sig på mellanliggande bilder.

Först extraherar DSS kometen ur bilden och stackar ihop den, dvs utan stjärnor.

DSS räknar sedan ut hur mycket kometen skall subtraheras bort från varje delbild. Sedan stackar DSS ihop stjärnbilderna.

Nu finns alltså en bild på kometen utan stjärnor och en bild på stjärnorna utan komet.

DSS lägger nu ihop de båda bilderna, jag tror DSS lägger kometen där den var på den första subben. Möjligen att det gick att välja detta.

Med andra ord, en svår operation som i vissa fall inte blir perfekt. Och lite fusk är det ju också, för så här såg inte verkligheten ut.

Se ungefär 4/5 ned på sidan:
http://deepskystacker.free.fr/english/index.html , se under technical details


/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by Martin F »

Jo, så är det ju tänkt att fungera. Blev dock ej bra i praktiken. Kometens färg försvann och det blev en väldig massa kvarlämnade artefakter från stjärnspår i kometbilden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by AndreasW »

Martin F wrote:Jo, så är det ju tänkt att fungera. Blev dock ej bra i praktiken. Kometens färg försvann och det blev en väldig massa kvarlämnade artefakter från stjärnspår i kometbilden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ok, det var ju trist. Skall prova med mina egna bilder ikväll. Låter som man får pilla en del manuellt om man skall få till det snyggt då.

/Andreas
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Fransson

Post by bjorsa »

Den var fin å tjusigt med svansen snyggt fotat !
mvh/bjorsa

Return to “Bilder”