C/2014 Q2 Lovejoy - Gregor Duszanowicz

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

C/2014 Q2 Lovejoy - Gregor Duszanowicz

Post by fort-skala »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2014 Q2 Lovejoy
Exponering: L: 22*30sek
Fotograf: Gregor Duszanowicz
Teleskop: Oron Optics AG16 f/3.8
Kamera: SBIG STX-16803
Kommentar: Mitt emellan två område där vi just nu letar okända kometer och planetoider
hade vi siktat teleskopet på denna nu aktuella kometen C/2014 Q2 Lovejoy.
Denna bild togs med mitt nya fjärrstyrda teleskop som är placerade i norra Italien.
En kombination av 22 st 30sek bilder. Bilden togs av M. Kusiak, M. Zolnowski och
G. Duszanowicz

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Gregor Duszanowicz

Post by LasseH »

Hej Gregor. Fin bild. Låter spännande med fjärrobservatorium i Italien. Har du några bilder på observatoriet som inspiration?
Mvh,
LasseH
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Gregor Duszanowicz

Post by fort-skala »

Hej Lasse, tack!
Det är hur kul som helst! Har nu gått med ett par polacker som har sålt mig 50% av sitt fjärrstyrda observatorium dvs. 40 cm teleskop och montering.
Vi skall tillsammans söka både supernovor, kometer och planetoider. I natt var vår första gemensamma observationsnatt
ett faktum. Nedan bild på observatoriet som finns på ca 650 m öh. Är detta inspirerande nog ? ;)
Hälsningar,
Gregor
Attachments
D03.jpg
D03.jpg (51.27 KiB) Viewed 4108 times
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Gregor Duszanowicz

Post by LasseH »

Ja, det ser ut som ett trevligt ställe. Misstänker att det blir ett ordentligt uppsving på antalet användbara nätter nu. Lycka till med många nya upptäckter. Vi fortsätter gärna med uppföljning och verifikationer från Sandvreten.
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Gregor Duszanowicz

Post by fort-skala »

På fler användbara nätter hoppas jag förstås :)
Absolut Lasse, jag kommer säkert även i framtiden att fråga dig/er om hjälp med ev. uppföljningar och verifikationer från den fina och hjälpsamma Sandvretens observatorie crew! :good:
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Gregor Duszanowicz

Post by fort-skala »

Min kolega M. Zolnowski har lite större kunskap om hur man bearbetar bilder :green: Resultatet från samma data...

Hälsningar,
Gregor
Attachments
10898113_792849140784640_3820264017689207855_n.jpg
10898113_792849140784640_3820264017689207855_n.jpg (93.93 KiB) Viewed 4065 times
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Gregor Duszanowicz

Post by AstroFriend »

Hej Gregor!
Vilken enormt fin kometbild ni tagit, otroligt fina detaljer i den svårfångade svansen, vilket lagarbete! Är du samma Gregor som jag tänker på, du i Åkersberga med SuperNova upptäckterna?

Observatorium i Italien i bergen. Vilket drömläge, berätta gärna om detaljer hur ni byggt upp det, problem och lösningar.

Hoppas på många fina bilder därifrån och kanske vetenskapliga upptäckter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Gregor Duszanowicz

Post by Peter R »

Ni har verkligen fått med väldigt fina stråk och detaljer i svansen som visar på hög aktivitet i kärnan.
Det ska bli spännande att följa utvecklingen för denna komet (om det bara vill sluta snöa och klarna upp här i Stockholm).

/*Peter R
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Gregor Duszanowicz

Post by fort-skala »

Hej Lars!
Japp, jag är den Gregor det vill säga Åkersbergabon med några sn på kontot :)
Tack, Du har nog rätt, drömläge är det och lagarbete kan vara nyttigt. Jag själv har inte varit inblandad i själva bygget av observatoriet i Italien som finns där sedan 3 år tillbaka. Observatoriet användes främst för planetoid sökning med över 100 kandidater på kontot, dock måste det gå några månader/år innan upptäckterna (vissa av dem) kommer att godkännas. Just nu så lär jag mig hur observatoriet fungerar och hur det styrs. :geek:

Jag håller med er, Lars och Peter R fina detaljer och hög aktivitet syns på våra bilder. Just nu är det fint över observatoriet kanske fler bilder kommer att kunna tas inatt :)

Hälsningar,
Gregor
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Gregor Duszanowicz

Post by AstroFriend »

Hej Gregor!
Vad kul, jag var där på Albanova när prof. Gösta Gahm delade ut medaljen för dina Supernova upptäckter. Det var många år sedan men redan då var du långt framme med att använda datorer för analys av data och vilket resultat det ledde till! Och till Göstas stora överraskning, inte en supernova utan två stycken! Kanske blivit fler sedan dess?

Hoppas på nya saker nu då med planetoidsökandet. Hur går du tillväga, egenutvecklade program för någon sorts automation?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Gregor Duszanowicz

Post by fort-skala »

Det var roligt, kände mig som en sportmänniska :D medalj och så...
Det har blivit fler upptäckter, 10 supernovor och några variabler. Mycket sker automatiskt men själva sökandet är
manuellt. Till supernovasökningen används endast kommersiella dataprogram som Maxim, ACP men med egna observationslistor för att få automatiskt datainsamling på de valda galaxerna. Med planetoiderna blir det något liknande dock tillkommer minst ett till bra program som heter Astrometrica som jag ännu ej har testat.

Hälsningar,
Gregor
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.

Return to “Bilder”