ngc281 - bjorsa

Bilder från galleriet
Post Reply
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

ngc281 - bjorsa

Post by bjorsa »

Ny bild i galleriet
Objekt: ngc281
Exponering:
Fotograf: bjorsa
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Pacman ngc281
Canon 700d astromoddad (stronomiser)
skywatcher 200pds neq6pro
iso 3200
1min 45 sek exponeringar
totallt 1 tim 52 min 5 sek
stackad i deep skystacker med bias flats och darks
sen lite justeringar i gimp
mvh/bjorsa

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: ngc281 - bjorsa

Post by Tompa »

Snyggt. Astromoddning verkar ge bra resultat.
Jag lyckades aldrig köra längre än 60 sek oguidat på min NEQ6-a och då fick jag ändå slänga en del bilder, så din montering verka gå fint.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: ngc281 - bjorsa

Post by bjorsa »

Tack Tompa ! :)
Skall försöka få till guidning men varje gång det blir stjärnklart så strular något och nästa försök tänker jag skippa off axis guidinkopplingen och köra synguider på eget teleskop med ett mindre ovanpå för att se att jag kan få igång det hela dvs ett 600 mm skywatcher guidescope och sen ikaharos 70 ed ovanpå och se om man inte kan få till lite längre exponeringar med lite lägre iso fast med bara 420 mm blir det ju automatiskt längre tider oxå även utan guidning mot det jag körde nu skywatcher 200pds men som sagt att få synguider att se något genom off axis guiden verkar inte funka på 1000 mm .

mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: ngc281 - bjorsa

Post by ragge »

Snygg bild, med helt punktformiga stjärnor.
En helt perfekt polinställning med andra ord (lite skillnad mot den förra monteringen du hade).
Du kan säkert öka exponeringstiden lite mer utan guidning - testa med 3 minuter så ser du var gränsen går.
/Ragnar
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: ngc281 - bjorsa

Post by bjorsa »

Tack Ragge ! :)
Jo har försökt med längre tider men det funkar inte och skall göra en bättre polinställning tänkte jag med precise polar alignment https://www.youtube.com/watch?v=dNRFm3LtCrE
den ser ju lätt ut att göra men kan bara inte hitta kabel till mitt neq6pro finns inte som tillbehör hos astrosweden eller teleskopservice men är väl bara en kabel med usb i ena änden och seriell i andra änden men man vill ju få rätt kabel men skall maila dom å fråga .

Sen har jag gjort lite PAE så att den hittar mer exakt men trots det så blir det ändå att stjärnorna blir lite ovala vid längre tider men kan ju vara att den inte är helt balanserad och rör sig lite ojämt för jämför jag bilder med 4 timmar emellan så har stärnan inte rört sig många mm på skärmen .

Du kör ju med guidkamera vad för kamera guidar du med och är den lätt att få att följa ?
Har ju synguider med oag men den ser ju inte ett jota har även provat utan oag dvs rätt in i guidscopet efter det att jag ställt skärpan med ett 12 mm okular men den ser fortfarande inget trots massor av stjärnor :-(
Men skall läsa manualen 1 ggr till troligen är det bara fel bakom spakarna :-)
mvh/bjorsa

Return to “Bilder”