NGC869/884 Dubbelhopen - Gunnar Bergström

Bilder från galleriet
Post Reply
GunnarB
Posts: 14
Joined: 2007-04-27 15:22:25
Location: Lerum

NGC869/884 Dubbelhopen - Gunnar Bergström

Post by GunnarB »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC869/884 Dubbelhopen
Exponering: 3*2 min
Fotograf: Gunnar Bergström
Teleskop: Skywatcher ED100 f/9
Kamera: Canon EOS 40D
Kommentar: Testbild för att kolla guidning efter datorbyte och uppdatering av program. Guidning med PHD och Qcam5 på Rubinar 1000mm. Jag blev positivt överraskad av resultatet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC869/884 Dubbelhopen - Gunnar Bergström

Post by AstroFriend »

Hej Gunnar.
Jättefin bild, ser också du har en Rubinar. Jag hade en sådan också för länge sedan. Tog några bilder av månen men sedan blev inget mer pga att jag inte hade någon montering med motor drift. Har du provat någon gång att ta motsvarande bild med Rubinaren? Månen blev ganska bra som jag tog.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
GunnarB
Posts: 14
Joined: 2007-04-27 15:22:25
Location: Lerum

Re: NGC869/884 Dubbelhopen - Gunnar Bergström

Post by GunnarB »

Hej Lars.

Ja Rubinaren är en lite udda tub som jag verkligen gillar. Den är ju väldigt kompakt trots sin rejäla brännvidd på 1000 mm och hyfsat ljusstark med sin objektivdiameter på 100 mm. Optiken är mycket bra men problemet är att man fokuserar genom att vrida hela främre delen av tuben. Jag har gjort en egen motordrivning av fokusvridningen så att jag kan fokusera vid datorn och jag använder Rubinaren nästan enbart för guidning. ED100 tuben från Skywatcher är utomordentligt bra även på månbilder och jag har därför inte känt mig motiverad att testa Rubinaren på månen. Men jag är övertygad om att den skulle prestera bra om jag provade.

Gunnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC869/884 Dubbelhopen - Gunnar Bergström

Post by AstroFriend »

Hej Gunnar!
Jag tyckte också det var en trevlig tub, just att den var så kompakt var ju ett väldigt plus. Skärpan bra under förutsättning att spegeln inte satt klämd, då kunde det bli ett astigmatiskt fel. Dock gav den komplicerade optiken lite problem med kontrasten i vissa situationer. Den är ju faktiskt också konstruerad för fullframe och med inbyggd comacorrector även om kanske vinjetteringen är kraftig.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”