- Cygnusområdet - Andreas Wikström

Bilder från galleriet
Post Reply
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

- Cygnusområdet - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Ny bild i galleriet
Objekt: - Cygnusområdet
Exponering: 75*2 min
Fotograf: Andreas Wikström
Teleskop: Canon 50/1.8
Kamera: EOS 600D
Kommentar: Cygnusområdet med 50 mm. 75*2 min, f4.5, ISO 800. Centrala området förstärkt med data från 85 mm brännvid, Slöjnebulosan från 200 mm.

I bilden hittar jag i nedre vänstra hörnet Cocoon-nebulosan. I mitten Nordamerikanska/Pelikannebulosan, mot övre högra hörnet syns Cresentnebulosan och i nedre högra Slöjnebulosan. För den som är bättre bevandrad på natthimlen än jag går det säkert att hitta mer objekt.

Blev efter denna sugen på att göra en mosaik över samma området med 85 mm brännvid för att få lite mer detaljer. Men efter denna kväll har det inte varit en helt klar månfri natt här i Göteborg vad jag vet så denna ide får vänta till nästa år.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: - Cygnusområdet - Andreas Wikström

Post by ragge »

Vilken smart ide, att utgå från en wide field och sedan lägga på lager med längre brännvidd där de intressantaste delarna finns. Har du alignat dessa för hand ?
Du har lyckats hålla ner storleken på stjärnorna riktigt bra (förutom några större som är dekorativa), men stjärnorna är så extremt många att bilden kan upplevas som lite grynig. Jag har själv inte något recept mot detta, men kan bara konstatera att jag skulle vilja ha mera "visuell tyngdpunkt" på nebulosa och mindre på sjärnor (förutom några som är större än genomsnittet).

Helt klara månfria nätter är något som jag också fantiserar om ibland ;)

/Ragnar
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: - Cygnusområdet - Andreas Wikström

Post by VigdisVZ »

Väldigt trevlig bild du fått fram.

Provade själv nyligen samma område och blev överraskad med hur mycket som tittade fram med bara 14x30sec.

Bra jobb!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: - Cygnusområdet - Andreas Wikström

Post by Lazze »

Jättefin bild. Man skulle kunna använda den som stjärnkarta över Cygnusområdet :good:

Sen får man lite perspektiv på hur småttigt mycket av det som fotograferas med teleskop verkligen är. Har du några planer på att modda kameran? Det skulle få nebulosorna att framträda betydligt bättre men likväl är det en riktigt fin bild.

/Lasse
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: - Cygnusområdet - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Hej på er,
ragge wrote:Vilken smart ide, att utgå från en wide field och sedan lägga på lager med längre brännvidd där de intressantaste delarna finns. Har du alignat dessa för hand ?
Ja bilderna är alignade manuellt genom att identifiera ett antal samma stjärnor i båda bilderna.
ragge wrote:Du har lyckats hålla ner storleken på stjärnorna riktigt bra (förutom några större som är dekorativa), men stjärnorna är så extremt många att bilden kan upplevas som lite grynig. Jag har själv inte något recept mot detta, men kan bara konstatera att jag skulle vilja ha mera "visuell tyngdpunkt" på nebulosa och mindre på sjärnor (förutom några som är större än genomsnittet).
Håller med dig, lite mindre stjärnor och mer nebulosa hade varit bra. Har minskat ändå minskat stjärnornas storlek i bildbehandlingen men eftersom de är så många blir de ändå väldigt dominerande. Framförallt ut mot kanterna av bilden där objektivet har lite koma och stjärnorna blir lite utdragna och därmed större. Om man bländat ner lite mer så att objektivets prestanda blivit bättre hade man kanske fått lite tightare stjärnor. Men med tanke på hur få klara nätter det är vill jag inte blända ner mer än så här, annars får man aldrig ihop någon exponering. Med lite längre brännvidd (märks redan på 85 mm) blir stjärnorna mindre dominerade så bästa receptet är nog att göra en mosaik över området med lite längre brännvid.
ragge wrote:Helt klara månfria nätter är något som jag också fantiserar om ibland ;)

/Ragnar
Misstänker att de flesta astrofotografer i Sverige fantiserar om det nu ;)

VigdisVZ wrote:Väldigt trevlig bild du fått fram.

Provade själv nyligen samma område och blev överraskad med hur mycket som tittade fram med bara 14x30sec.

Bra jobb!
Ja, såg din bild och hur mycket du fick fram på så kort tid. Nästa gång det klarnar upp får du testa och ta lite längre tid så borde det kunna bli riktigt bra.

Lazze wrote:Jättefin bild. Man skulle kunna använda den som stjärnkarta över Cygnusområdet :good:

Sen får man lite perspektiv på hur småttigt mycket av det som fotograferas med teleskop verkligen är. Har du några planer på att modda kameran? Det skulle få nebulosorna att framträda betydligt bättre men likväl är det en riktigt fin bild.

/Lasse
Jo en moddad kamera hade varit fint. Blir nog inte denna säsongen, har köpt två objektiv samt fixat ett mikro-obs (mer väderhuv än obs kanske man får säga). Så det blir nog ingen ny kamera denna säsongen, men nästa kanske.

mvh

Andreas

Return to “Bilder”