NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7023 Irisnebulosan
Exponering: 17*3min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: Canon EOS 5D mk II
Kommentar: Mitt första försök med Irisnebulosan, tagen förra vintern. Fick bara till 17 3-minutare med AstroTracen och insåg snabbt att denna kräver mycket tid för att bli bra! Hoppas på att få till ett nytt försök nu när jag skaffat montering med guidning.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Post by Rommen »

Häftig bild. Önskar klart väder snart!
Vad är det för mörka fläckar runt nebulosan och i mitten av bilden. Är det stoft?

/Stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ja, jag har fattat det som att det kallas för mörk nebulosa och består av gas, stoft mm som skymmer ljuset från bakomvarande stjärnor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Ett stycke till vänster om nebulosan på din bild ser man en ljusstark röd stjärna. Detta är en av himlens allra ljusaste miror: T Cephei, som Gustav Holmberg följt mycket noggrant och kontinuerligt ett bra tag.

M v h
Hans Bengtsson
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Hans, jag har lite dålig koll på miror, variabler och sånt. Kan man få en snabbförklaring? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Mycket kortfattat:
En mira är en röd jättestjärna som pulserar långsamt, och i samband med det ändrar sin ljusstyrka väldigt mycket. Man observerar visuellt genom att jämföra miran med konstanta stjärnor i närheten.

T Cep kan ibland skymtas för blotta ögat om man har bra himmel, men vanligen behövs en fältkikare eller ett litet teleskop. Via länken nedan kan man se hur T Cep har ändrat sin ljusstyrka under de senaste 1100 dygnen. Alla observationerna är gjorda av svenska observatörer, främst Gustav Holmberg, och finns i vår variabeldatabas SVO.

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png

Trots att T Cep har så tydliga variationer dröjde det ända till 1878 innan variabiliteten upptäcktes (den ryske astronomen Vitold Ceraski).

M v h
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Post by ragge »

Fantastiskt bra resultat med så lite exponeringstid.
Stjärnorna har bra färger. Hur mörk plats, om det nu går att beskriva, har du tillgång till ? Och hur har du efterbehandlat ?

/Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

ragge wrote:Fantastiskt bra resultat med så lite exponeringstid.
Stjärnorna har bra färger. Hur mörk plats, om det nu går att beskriva, har du tillgång till ? Och hur har du efterbehandlat ?

/Ragnar
Tack! Ser fram emot att köra den nu när jag fått en montering.

Jag fotograferar hemifrån trädgården och det är ganska mörkt. Svårt att beskriva. Kan oftast köra 5 minuter på ISO 1600 och f/4 utan problem med överexponering. Nära zenit ger det väl ungefär halvvägs på histogramet. Ska lägga in karta/länk när jag kommer till dator så kan du själv se :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

http://djlorenz.github.io/astronomy/lp2 ... /dark.html

Enligt den bor jag i ljusgrön med mörkgrön en kilometer hemifrån eller nåt sånt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Post by ragge »

Jag blir avis...
/Ragnar
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Post by AndreasW »

Hej!

Gillar bilden skarpt, kul att få se irisnebulosan i sin omgivning och inte bara själva nebulosan som man ser på de flesta bilder tagna med längre brännvidd. Hoppas verkligen det klarnar upp snart så att du kan få ihop lite mer exponeringstid (och så man själv får lite exponeringstid, har inte tagit en vettig bild sedan mitten av September...).

mvh

Andreas
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC 7023 Irisnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Angående redigeringen så är den ganska rakt på för denna. Har inte ens gjort någon stjärnmask. Bara stretchat bilden ganska hårt men i många små steg med hjälp av levels och curves. Sedan lagt på mättnad med hjälp av kurvor i LAB-läge.

Return to “Bilder”