Saturnus med 5 månar - Animation - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Saturnus med 5 månar - Animation - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus med 5 månar - Animation
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Omständigheterna var helt fantastiska natten mellan den 24 och 25 april. Luften var extremt stabil och det var då jag lyckades fånga Mars med månen Phobos http://astronet.se/view_image.php?id=3182 .
När jag var klar med Mars så tog jag en serie på Saturnus under ca 1 timme men har låtit filerna vila på hårddisken.
Nu blev jag inspirerad av Roger Utas fina Saturnus så jag bestämde mig för att ta en ny titt på filerna.
Saturnus är fotograferad på mindre än 15° och är min bästa från vårens magra skörd men klart sämre än Rogers.
Men jag lyckades få fram 5 av månarna på totalt 6 bilder fotograferade mellan 00:17 och 00:55 som jag har satt ihop till en animation.
Månarna är Titan, Thetys, Enceladus, Dione och Rhea.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus med 5 månar - Animation - Peter Rosén

Post by utas »

Peter!

Det är alltid trevligt med "widefield" -bilder/animationer av planeterna, som visar både planeterna och månarna.
Av någon anledning, brukar det vara mkt. bra förhållanden under April månad. Nåt som vi båda drog nytta av, kan jag se. Att få bra fotoförhållanden under 15 graders alt. borde vara omöjligt, men vi hade båda tur, de där fina Aprilnätterna.

-Riktigt fin animation!

//Roger
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Saturnus med 5 månar - Animation - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Peter!

Väldigt tjusig "översiktsbild" av Saturnus och månarna med animation. Speciellt med tanke på att du liksom Roger hade knepiga förhållanden. Skam den som ger sig skulle man kunna säga ;)
Att du också lyckats få med Phobos i en animation framstår för mig som rent vansinnigt skickligt!!
Tack för bilderna!

Magnus

Return to “Bilder”