Saturnus Saturnus - Roger Utas

Bilder från galleriet
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by AstroFriend »

Jag tror Hans Bengtsson här skulle kunna ta fram nivårelationerna för solen genom r,g,b filter om man har filterdata samt hur atmosfären påverkar transmisionen för r,g,b kanalerna för olika altitudvinklar. Utifrån det och lite mätningar hur kameran beter sig borde det gå att få till. Men som vanligt, i praktiken blir allt mycket mer komplicerat.

Andra alternativ kan kanske vara G2 stjärnor eller "vita" stjärnor som föreslogs här på en annan tråd. Man får då ställa kameran lite ur fokus så att stjärnan sprids ut över flera pixlar. Det gäller bara att den är tillräcklig ljusstark för att förhållande skall bli någorlunda lika.

Jag har ju också lagt ut en tråd här med kalibreringsstjärnor:
viewtopic.php?f=6&t=9363&p=42262

De är uppmätta med b och v filter (inte riktigt detsamma som fotografiska r,g,b-filter, men man tager vad man haver och man kan delvis kompensera det med en omräkning), den röda kanalen är framräknad. Jag har i datat för stjärnan lagt in dessa nivårelationer mellan de olika färgkanalerna. Den kan man ju också ev. använda.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by Nokturner »

Har inte så mycket att säga om hantverket angående teleskoperandet/bilddataoptimeringen då jag inte behärskar detta, men bilden är mäktig! Samtidigt förstår jag ju att det ligger en hel del bakom en sådan här bild, både kunskap och erfarenhet. Åkte faktiskt ut med mitt eget lilla teleskop här om kvällen, men himlen behagade mulna igen :-) Men man blir ju inspirerad av sådana här resultat! Kul att se!