IC405 Flaming Star - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

IC405 Flaming Star - Mats Olsson

Post by Mats »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC405 Flaming Star
Exponering: 25x10L, 17x10Ha, 15x5 RGB
Fotograf: Mats Olsson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: Atik 383L
Kommentar: Den här nebulosan är ett projekt som nu i oktober fått lite H-alfa pålagt. Har lagt en hel del arbete på att få en bra balans mellan luminansen och H-alfan, även mellan färgen på stjärnorna mot nebulosans färg. Väldigt lite lyft i PS för att behålla djupkänslan.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IC405 Flaming Star - Mats Olsson

Post by Lazze »

En riktigt fin bild på Flaming Star. Fin djupkänsla som du skriver och mjukt och snyggt bildbehandlad.

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: IC405 Flaming Star - Mats Olsson

Post by Peter R »

Hej Mats,
jag tog en titt på dina 3 tidigare bilder av IC405 och den här är väldigt mjuk och fin med väldigt bra kontroll på stjärnstorleken.
Däremot är de vackra blå stråken mindre framträdande jämfört med dina tidigare försök. Är det för att det blå (25 min eller är det 75 min per färg?) är proportionerligt en så liten del av den totala exponeringstiden?

/*Peter R
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: IC405 Flaming Star - Mats Olsson

Post by Mats »

Tack ska ni ha. Jo, jag har 15x5min binnat 2x2 på varje färg, så där bör vara tillräcklig färginfo. Att det blå inte blir lika framträdande beror på att jag kombinerat Ha med lum, där luminansen ger starkare blått och mittenområde, medan H-alfan ger ett större nebulosaområde med bättre kontrast i hela bildfältet. Jag provade mig fram ganska länge innan jag valde att lägga H-alfan i lager på lum, ljusare och 25% av luminansbilden. Det gav en i mitt tycke lagom stjärnstorlek med bra "liv" i stjärnorna. Med endast Ha blir bilden mer livlös och det blå mörknar betydligt. Men om jag ökar luminansen mer får jag snabbt en helt annan bild där infon i H-alfan till stor del går förlorad. Så jag har valt denna kompromiss.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC405 Flaming Star - Mats Olsson

Post by Robert Habolin »

fasen va snyggt!!

här i Solna skiner molnen fantastiskt härligt. inte en klar natt sikte på 10 dagars prognosen. skönt.. kan riggen fortsätta vara klädhängare.. :sad:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: IC405 Flaming Star - Mats Olsson

Post by Mats »

Tack Robert. Ja, vädret har svängt från kanon till skräp. Vi går in på fjärde veckan nu i Grimsås. Men det tar väl slut någon gång, det också.

Return to “Bilder”