NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan - Andreas Wikström

Bilder från galleriet
Post Reply
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan
Exponering: 105*2min
Fotograf: Andreas Wikström
Teleskop: Canon 85/1.8
Kamera: EOS 600D
Kommentar: Fortsättning på bild som påbörjades 2013. Då togs 54*2 minuter med ClS filter, vilket fick fram nebulosorna bra. Lyckades då inte få fram naturliga färger i stjärnorna mm då CLS-filtret ger ett kraftigt blåstick. Denna hösten kompletterades därför med 51*2 minuter utan filter. Luminansen kommer från båda tagningarna men färgerna enbart från den utan CLS-filter förutom att rödkanalen är förstärkt med rödkanalen från den CLS-filtrerade bilden för att få fram nebulosrna bättre (har omoddad kamera så man måste jobba lite för att få fram dem bra). Stackad i DSS, efterbehandlad i PS samt Startools.

/Andreas

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan - Andreas Wikström

Post by AstroFriend »

Hej Andreas!
Jag gillar nog vidvinkliga bilder såsom du tagit bäst. Blir verkligen något att se när man riktar in på sådana här områden som du gjort. Lite märklig filterutnyttjande du gjort men det blev ju jättebra. Ser du bländat ner något, är det vid bl 4.0 du funnit bästa prestanda eller har du någon annan inställning? Ser du stackat i DSS, men kan inte minnas man där kan utesluta en färgkanal, kanske du gjorde det utanför i annat program?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan - Andreas Wikström

Post by perfrej »

Läckert! Måste göra lite riktiga widefields nå'n gång!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

AstroFriend wrote:Hej Andreas!
Jag gillar nog vidvinkliga bilder såsom du tagit bäst. Blir verkligen något att se när man riktar in på sådana här områden som du gjort. Lite märklig filterutnyttjande du gjort men det blev ju jättebra. Ser du bländat ner något, är det vid bl 4.0 du funnit bästa prestanda eller har du någon annan inställning? Ser du stackat i DSS, men kan inte minnas man där kan utesluta en färgkanal, kanske du gjorde det utanför i annat program?

/Lars
Hej Lars,

Ja det är bländare 4 på bilderna, stjärnor i bildhörnen blir inte riktigt bra på större bländare. I DSS har jag inte uteslutit någon färgkanal utan där stackad normalt (men gjort två olika stackningar med/utan CLS-bilderna). Trixandet med färgkanaler och liknande är helt gjort i photoshop.
perfrej wrote:Läckert! Måste göra lite riktiga widefields nå'n gång!

/per
Hej,

Ja det borde du satsa på. Med ert remote obs borde du ju kunna köra med ett 100-200 mm objektiv, ställa in att ta ett en bilder över ett rejält område på himlen där det finns mycket intressant (tex Cygnusregionen) och sedan sätta samman bilderna till en jättemosaik. Det skulle kunna bli riktigt läckert att panorera runt och kolla i en sådan bild!

mvh

Andreas
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan - Andreas Wikström

Post by perfrej »

Andreas, tanken har slagit mig, men jag måste först uppfinna en väl fungerande fokusering till ett objektiv. Jag har massor av bra objektiv, men ett av problemen är ju att ställa skärpan...

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan - Andreas Wikström

Post by Rommen »

perfrej wrote:Andreas, tanken har slagit mig, men jag måste först uppfinna en väl fungerande fokusering till ett objektiv. Jag har massor av bra objektiv, men ett av problemen är ju att ställa skärpan...

/p
Funkar det inte bra med live view för dig? Så jag körde när jag använde 200+14X på 5D. Funkade inte så bra med 2X. Får se hur det ser ut när jag kopplar in den med EOS M som har sämre exp. simulering.

/Stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz

Return to “Bilder”